V pondělí 16. července byl na cestě čtvrtý den, nocleh z pondělí na úterý je podle plánu v polském Lešně, kde se má rovněž setkat se členy polského klubu Traktor i maszyna. „V úterý 17. července bychom měli pokračovat přes Poznaň do Budzyně, do muzea Polské motorizace, kam jsme zváni panem Adamem Kubackim, a kde strávíme další noc. Ve středu nás pak čeká neprobádaná etapa do přístavu Swinoujsce, odkud se chceme přepravit nočním trajektem do Švédska do města Ystad, kde nás má čekat kamarád Magnus Larsson, dále pak návštěva místního Zetor muzea,“ popsal cestovatel.

Ve Skandinávii totiž české zetory dobře znají. Dovážejí se tam od roku 1961 a dodnes se jich prodalo více než šedesát tisíc. Do Švédska se Havelka vydal na pozvání švédského sběratele traktorů značky Zetor Magnuse Larssona, který českému nadšenci gratuloval k úspěšné cestě Zetoru 25 k Baltu v roce 2016. Následující rok se potkali osobně na traktorovém srazu v Lazech nad Morzem v Polsku a naplánovali letošní cestu do Švédska.

Cesta trajektem bude pro Havelkův Zetor 25 premiérou, na kterou se jeho majitel velmi těší. Pro ostatní cestující bude historický traktor zřejmě nečekanou atrakcí. Protože jsou severské země svým počasím nevyzpytatelné a Havelkův stroj nedisponuje střechou, další průběh cesty přizpůsobí podmínkám. „Pro moji „pětadvacítku“ to bude zatěžkávací zkouška, ale věřím, že díky jejímu kvalitnímu zpracování i péči, které se jí dostává, to společně zvládneme tam i zpět domů. Letos mám v plánu poprvé jet na traktoru i cestu zpět, tak uvidíme, jestli se plány splní. V doprovodném autě se mnou cestu absolvuje i moje žena a dvě děti,“ uvedl Havelka.

Martin Havelka má s podobným typem cestováním již značné zkušenosti. V minulých letech se vydal například do Rakouska a Polska. V Rakousku tak Zetorem 25 mohl projet nejvýše položenou silnici v Evropě, stroj zvládl i nadmořskou výšku 2571 metrů nad mořem. „Jsme potěšeni, že i naše nejstarší modely oslovují spoustu nadšenců, kteří tyto stroje nejen opečovávaní a sbírají, ale také veřejnosti dokazují, že i stroj starý téměř sedmdesát let zvládne tak dlouhou cestu. Při expedici panu Havelkovi držíme palce a přejeme mu hlavně krásné počasí,“ sdělil ředitel finančního úseku Zetor Tractors Lukáš Krejčíř.

První traktor Zetor 25 má ve svém rodném listu uvedeno datum 15. března 1946. V poválečném období bylo zadání jednoznačné – zkonstruovat levný traktor o nízké hmotnosti, který bude vhodný pro hromadnou výrobu. Nejlépe se úlohy zhostila Zbrojovka Brno, které byla následně svěřena výroba zemědělských kolových traktorů Zetor 25. V roce 1949 proběhla modernizace a na trh byl uveden legendární Zetor 25 A, na kterém jezdí právě Martin Havelka. Jeho stroj, jenž si pořídil v roce 2010, prošel renovací. Původně se jedná o ZETOR 25 A přestavěný v roce 1968 v STS Hodonín na „H“ a následně Martinem Havelkou navrácený více do podoby „A“. Má pouze dílčí úpravy týkající se bezpečnosti a životnosti při delších jízdách, například lepší čepy řízení či kufr na věci.