„Stroje budou jezdit po pěti trasách, změnit by se mohl jen počet techniky, protože krizové štáby neustále jednají a doplňují jednotlivé počty strojů," informoval Žďárský deník ředitel Okresní agrární komory ve Žďáře nad Sázavou Václav Špaček.
„Nechceme nikoho omezovat, jen upozornit na to, že zemědělci ve větší míře po silnicích nejezdí, a proto si po vzoru jiných zemí Evropské unie zelenou naftu zaslouží," upozornil ředitel Václav Špaček. Nyní mají čeští zemědělci nárok na vrácení 60 procent spotřební daně, kterou zaplatili při nákupu nafty spotřebované při zemědělských činnostech. Po zrušení zelené nafty by platili téměř o 11 korun za litr nafty více, ročně by přišli asi o 1,8 miliardy korun.
Zrušení této výhody je součástí vládou schváleného balíku úsporných opatření, která mají v letech 2013 a 2014 udržet schodek státního rozpočtu pod třemi procenty hrubého domácího produktu.
V případě zrušení zelené nafty bude Česko jedinou zemí v Evropské unii, kde by tuto úlevu od příštího roku farmáři neměli. „Na Slovensku byla zelená nafta zrušena, a nyní ji nová vláda od začátku roku 2013 opět zavádí," poznamenal šéf okresní agrární komory Špaček.
Protest se na Žďársku dotkne několika silničních úseků. Jedná se o komunikace mezi Bystřicí nad Pernštejnem a Lesoňovicemi, Novým Městem na Moravě a Žďárem nad Sázavou, Sázavou a Žďárem nad Sázavou, Bohdalovem a Žďárem nad Sázavou, Osovou Bítýškou a Křižanovem. Ve hře je i trasa Ostrov nad Oslavou Žďár nad Sázavou.
Podle prezidenta Agrární komory ČR Jana Veleby na silnice vyjede nejvíce strojů právě v Kraji Vysočina.
„Další stroje budou jezdit při práci, to znamená, že budou pouze označeny jako solidární s touto akcí. Protest podpořil také Zemědělský svaz České republiky a Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů," uvedl Veleba.
„Nechceme nic mimořádného, jenom trochu rovné podmínky pro podnikání v zemědělství. Jsme na jednotném trhu a setkáváme se tam s konkurencí," sdělil předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha s odkazem na to, že jejich největší konkurenti, Němci a Poláci, vratku za naftu zpět dostávají a budou dostávat.
Na protest proti výkupní ceně mléka, která zemědělce tíží neméně, a to hlavně na Vysočině s největším počtem mléčného skotu v republice, farmáři blokovali silnice už v roce 2009. Výrobní cena mléka, která se tehdy pohybovala mezi osmi až devíti korunami na litr, byla značně vyšší než prodejní. Ta činila zhruba šest korun za litr a zemědělci, kteří museli splácet úvěry za modernizaci chovů podle evropských norem, krachovali.
„Nyní se výkupní cena opět dostává v průměru pod osm korun za litr při tučnosti mléka 3,8 až 4,2 % a obsahem bílkovin 3,2 až 3,4 procent," doplnil Špaček.
V Kraji Vysočina se na silnice má dostat kolem tří stovek strojů, číslo ale není konečné. Na Žďársku by mělo jít o 50 až 60 kusů těžké zemědělské techniky, na Pelhřimovsku to budou dvě desítky strojů, v okrese Havlíčkův Brod vyjede na silnice šedesát traktorů a náklaďáků, na Třebíčsku devadesát a na Jihlavsku padesát až šedesát.