Hašením ze vzduchu strávil dva dny. „Předpokládám, že se tam ještě vrátím. Zatím v Jihlavě děláme drobnou údržbu letadla. Sedmdesát letů určitě nebude finální číslo. Při takhle intenzivní činnosti jde o běžné číslo,“ popisuje letec společnosti Air Jihlava.
Zdeněk Kölbl je součástí systému letecké hasičské služby. S pomocí neváhal ani na chvíli. „Hasiči nám zavolali, že máme vyrazit. Tak jsem vyrazil,“ přibližuje stroze muž.
Z Vysočiny je jediným z letců, kteří s plameny zápasí. „V republice jsou jen tři stanice letecké hasičské služby. Jedna leží v Mnichově Hradišti, druhá v Placích u Plzně a pak ji ještě máme my v Jihlavě,“ vysvětluje. Za běžných situacích dohlíží na Vysočinu a moravské kraje. Kvůli rozsahu požáru však nyní zasahuje i v Ústeckém kraji.
Jde o situaci, kterou v životě ještě nezažil. „Takový plošný rozsah si nepamatuji. Ale ohně s podobnou intenzitou už jsme párkrát hasili. Dokonce i tady na Vysočině. Naposledy se nám v kraji silně rozhořelo v červnu roku 2019. Bylo to někde na Havlíčkobrodsku,“ vzpomíná muž, který má patnáct let zkušeností u hasičské letecké služby. Samotnému létání se věnuje ještě déle. Nalétáno má přes čtyři tisíce pět set hodin.
K plamenům vyráží s dvouplošníkem Antonov An-2. „Jde o letadlo, které se na hašení požárů používá běžně. Skáčou z něj také parašutisté. Má hodně silný motor,“ přibližuje pilot své letadlo, kterým kropí zem pod sebou vodou.
Práci hasičů na zemi obdivuje. „Jsou to neskuteční borci. Smekám před nimi. Jsou jen pár desítek metrů od pekla. Mají mnohem těsnější zážitek než já v kokpitu. Navíc jsou navlečení v těžkých oblecích. Nedá se to úplně srovnávat s tím, co dělám já. I když taky slétávám dolů na dosah, tak přece jen jde o něco jiného,“ dodává skromně na závěr Zdeněk Kölbl.