Některým zastupitelům ve Žďáře vadí, že místní zpravodaj vyšel s inzertní přílohou. „Bylo zklamáním najít v něm reklamy. Mám na ně i negativní reakce od obyvatel," řekla při předposledním zasedání městského zastupitelstva Dagmar Zvěřinová, zastupitelka a bývalá žďárská starostka (ČSSD).

Podle Zvěřinové je to opak záměru, s jakým Žďár nad Sázavou své noviny v roce 2014 nově zavedl. „Než jsme zpravodaj začali vydávat, většina zastupitelů se shodla na tom, jak má vypadat, co bude obsahovat, a i na tom, že se bude vyvíjet. Zásadní ale byly dvě věci – že bude jiný, proto jsme ho začali dělat, a hlavně že v něm nebudou reklamy, včetně reklam politických stran. Velké množství reklam se dříve ve žďárských novinách hodně kritizovalo, a hodnota nového zpravodaje byla právě v tom, že nevycházel na komerční bázi," řekla zastupitelka.

Radnice měsíčník zavedla v minulém volebním období, kdy byla Zvěřinová starostkou. „Po tom, co se takto zastupitelé dohodli, proběhly volby. Osobně jsem součástí takových dohod nebyl, není k tomu žádné usnesení. Inzerenti měli zájem, vyčlenili jsme tedy inzertní přílohu. Reklamu dodal vysoutěžený dodavatel, nezajišťuje ji město," řekl k tomu současný starosta Zdeněk Navrátil (ŽŽM). „Inzertní příloha vyjde nejvýš čtyřikrát do roka," poznamenal místostarosta Josef Klement. Také sdělil, že změny ve zpravodaji zastupitelé proberou ještě příští měsíc. "Chceme to prodiskutovat na klubu zastupitelů v druhé půlce ledna," dodal Klement.

V listopadovém Žďárském zpravodaji vyšly čtyři strany inzerce. „Je zpracován kodex, který tam neumožňuje reklamu politickou ani reklamu na herny či finanční nebo erotické služby," upřesnil dál Navrátil.

Zvěřinové i dalším zastupitelům, vesměs rovněž opozičním, se také nelíbí, že je radní o věci neinformovali. Klub zastupitelů přitom letos už probíral změny, které se mají novin města týkat. „Papír bude kvalitnější, náklad vyšší o osm set kusů, jiná bude i grafika," uvedla Nikola Adlerová, redaktorka zpravodaje. „O výběru papíru nebo grafické úpravě se na klubu zastupitelů diskutovalo, ale o reklamní příloze jsme informováni nebyli," řekl Karel Herold (ČSSD). I Ladislav Bárta (TOP 09) je pro, aby se změny ještě projednaly. „Radní nám řekli, že to chtěli vyzkoušet. Myslím, že i o zkoušce by měli vědět zástupci města napříč politickými stranami. Peníze na to z rozpočtu schvalují všichni zastupitelé, ne jen vedení města," řekl Bárta.

Právě pro rozpočet jsou podle starosty reklamy ve zpravodaji přínosem. „Chtěli jsme vyzkoušet tržní potenciál těch novin. Tržba z inzertní přílohy může být zajímavý příspěvek k vydávání měsíčníku," řekl Navrátil. Rozpočtu na rok 2016 se to ale ještě netýká, protože veřejná soutěž na dodavatele inzertní přílohy v příštím roce se zatím nekonala.

Jak řekl starosta v diskusi na zastupitelstvu, město na inzertní příloze vydělalo 17 300 korun. „To jste mi vyrazil dech. Za sedmnáct tisíc jsme z toho udělali inzertní časopis?" komentovala to Zvěřinová.

Žďár teď vydává 10 200 zpravodaje měsíčně, náklad se nově zvýší na 11 tisíc kusů. V rozpočtu na rok 2016 je na to vyčleněno 500 tisíc korun. Částka zahrnuje veškeré náklady spojené s vydáváním měsíčníku, včetně distribuce do domácností. Dřívější Noviny žďárské radnice, které vydávala jihlavská společnost Parola, stály město pět tisíc za měsíc.