O tom, kde bude stát Tesco, po kterém lidé ve Žďáře nejvíce prahnou, však zatím není rozhodnuto. „To bude záležet na developerech, tedy přípravářích staveb,“ vysvětlil starosta města Brychta.

O obchodním domě se nyní uvažuje v ulici Brněnská, na odbočce z budoucího kruhového objezdu u Enpeky pod autosalonem Mazda.

Další centrum by mohlo během roku 2009 vyrůst za benzinovou stanicí před lesem Vetla ve směru na Brno a poslední v pořadí s nejdelší dobou realizace bude obchodní dům za místní čtvrtí Stalingrad, podél trasy budoucího velkého obchvatu města. „Tento obchod bude sloužit především k zásobování Stalingradu, rodícího se sídliště Klafar a obcí ve směru na Havlíčkův Brod a Škrdlovice,“ podotkl žďárský starosta.

Podle místostarostky Žďáru nad Sázavou Dagmar Zvěřinové však ještě nebylo pro žádný obchodní dům zahájeno stavební řízení. „Nic proto zatím není jisté, i když víme, že někteří developeři o stavbě obchodního domu vážně uvažují. Zájem o stavbu marketů v našem městě určitě je,“ sdělila místostarostka Zvěřinová.

Ta má jasno i v tom, kterou prodejnu chtějí Žďárští ve svém městě. „Tesco. Právě na tento obchod se ptají lidé nejčastěji,“ uvedla Zvěřinová.

------------------------

Hypermarkety útočí už i na malá města

Místy, kde se v Česku nejvíce nakupuje, jsou hypermarkety. Řetězce tohoto typu doslova opanovaly trh, teď se chystají proniknout do menších měst.

Nejvíce hypermarketů má letos vyrůst ve městech s počtem obyvatel pod padesát tisíc. V loňském roce bylo otevřeno šest nákupních center, podle průzkumu Deníku jich je dalších 103 ve výstavbě a další desítky jsou v plánech obchodních řetězců.

Celkem jich v republice podle našich zjištění funguje 1113. „Že se hypermarkety stěhují do malých měst, to je způsobeno skutečností, že ve větších městech ubývá volných ploch k nové výstavbě a tržní potenciál je už téměř vyčerpaný,“ vysvětluje František Diviš ze společnosti Incoma Research.

Pro města s menším počtem obyvatel se samozřejmě počítá s menšími projekty, než jaké jsou běžné ve velkých metropolích. Zatímco pro Prahu jsou obvyklé prodejny s rozlohou okolo deseti tisíc metrů čtverečních, pro menší města by to mělo být zhruba třikrát méně.

Na novou konkurenci se v současné době připravují menší regionální prodejny, které se spojily pod značku COOP. Své zákazníky chtějí oslovit nabídkou doprovodných služeb, a to třeba zavedením terminálů, jejichž prostřednictvím si mohou zákazníci například dobít telefon nebo zaplatit složenky.

MARKETY NA ŽĎÁRSKU

Žďár nad Sázavou
Lidl, Kaufland, Hypernova, Albert, Penny Market

Velké Meziříčí
Billa, Diskont Plus

Bystřice nad Pernštejnem
Penny Market, Albert

Nové Město na Moravě
Billa, Diskont Plus, Lidl

Svratka
0

Velká Bíteš
0