VŠCHT takto ve školách po celé republice chemii představuje už několik let. „Hodina moderní chemie se nám moc líbí, máme ji tu už podeváté," řekla Hana Kopicová, učitelka ze žďárské „průmyslovky". „Dobrý!" znělo od studentů coby průběžný komentář neformální hodiny chemie často, stejně jako smích, kterým třída žila. Studenti diskutovali diskusemi s „učiteli", studenti se ptali i lovili v paměti odpovědi na otázky. Stali se i „pokusnými králíky" při různých demonstracích, a mohli tak průběh i výsledek pokusů zprostředkovat ostatním.

Rozebíralo se, kolik barev může mít plamen, neboť ho různě barví ionty chemických látek, a odkud tedy mají zábavní „rachejtle" svou pestrost, došlo na luminiscenci, hoření střelného prachu i na to, v čem spočívá nebezpečí metanolu. Také se díky odvážnému figurantovi všichni přesvědčili, že když se na lidskou ruku nalije kapalný dusík a hned se nechá stéct… nic se nestane.

Jako dezert na konec všichni dostali přímo v hodině chemicky vyrobenou zmrzlinu „poručili" si modrou s lískooříškovou příchutí. „Studenty to baví a vždy to oživí výuku. Navíc jim takto chemii přiblíží mladí lidé, skoro vrstevníci, co k nim mají blíž a vědí, jaké pokusy je asi nejvíc zaujmou," usmála se Kopicová.

Studenti či absolventi studia chemie svým oborem žijí, a právě v atraktivních, pestrých hodinách můžou ukázat, že chemie není nudnou vědou schovanou za nepochopitelnými složitými vzorci. Žďárským školákům představili zázraky chemie mladí inženýři chemie Tomáš Sommer a Lukáš Hrbek. Nyní na VŠCHT absolvují doktorské studium, a jak se shodli, nadšenci pro chemii jsou od prvního setkání s ní v základní škole. „Když nám učitelka v osmé třídě předváděla rozklad dichromanu draselného a z oranžového prášku se udělala obrovská kupa prášku zeleného, hned jsem si řekl: Tohle chci!" smál se Tomáš Sommer. Hodiny moderní chemie ve školách mají oba včerejší „vyučující" ve žďárské škole za výborný nápad.

„Myslím si, že je to super projekt. Chemie se často učí moc teoreticky, ale děti si vše lépe představí při názorných ukázkách. My je při hodinách nezkoušíme ze znalostí chemie, chceme jim ji naopak co nejvíc přiblížit právě těmi praktickými ukázkami," řekl Sommer. „Lidé často nemají chemii rádi, protože si myslí, že je těžká, ale když si právě člověk umí představit, co je třeba za těmi vzorci je, zjistí, že to tak není," doplnil Lukáš Hrbek s úsměvem svého kolegu.