„Díky projektu se máme naučit základům podnikání ve firmě. Dostali jsme za úkol vymyslet, v čem bychom chtěli zkusit podnikat, a napadla nás zdravá výživa. Nejdříve jsme vytvořili webové stránky s nabídkou, kde si mohou naši fiktivní zákazníci objednat, a my jim potraviny sestavíme do svačinového boxu. Snažíme se přitom, aby se menu skládalo ze zdravých jídel a nápojů," popsal jeden ze školních „podnikatelů" František Bešta.

Na webu www.happyfood.blog.cz se mohou zájemci informovat o tom, jaké dobroty jsou k mání, a nechat si je „doručit" přímo na určené místo.

„Jde už o celkem rozsáhlý katalog, nabídka je podle typu potravin rozdělená na kategorie, a kromě toho, že si zákazníci mohou sami navolit, co přesně ve svém svačinovém boxu chtějí, připravujeme také boxy s naším menu," uvedl další z „deváťáků" Martin Anderle s tím, že sortiment nabízených potravin stále rozšiřují.

Kdo na jejich web zavítá, je samozřejmě upozorněn, že tento slouží výhradně pro potřeby smyšlené školní společnosti. „Chystáme se na fiktivní obchodování s dalšími školními firmami, to znamená nejenom na přípravu a dodávku potravin, ale i na veškerou administrativu s chodem firmy spojenou," dodal Martin Anderle.

Školáci z 9. C mají k dispozici i svou „kancelář", místo ve škole, kde mohou úřadovat. „Když máme čas, domluvíme se a věnujeme se firmě tak hodinu nebo dvě po vyučování," sdělila Markéta Prokešová, taktéž „podnikatelka" z fiktivní školní firmy. Protože projekt je sponzorovaný z evropských peněz, školáci pro firemní účely získali rovněž notebook, tiskárnu a další potřeby a pomůcky.

Mimo nabídky pro zákazníky školáci sestavili i pravidla pro zaměstnance, respektive kdo a co bude mít ve firmě na starosti a za co bude zodpovídat. „Zpočátku jsme si každý dali nějaký úkol, ale zatím to spíš vypadá tak, že všichni pomáhají podle svých schopností co kdo umí, to udělá," objasnil František Bešta.

Kompetenční spory mladí podnikatelé zatím řešit nemuseli. „Když se objeví nějaký problém a každý z nás má na věc jiný názor, snažíme se najít řešení, které by vyhovovalo všem. Zatím se ještě nestalo, že bychom se pohádali," dodal František.

Zda se úvod do podnikání bude jednou žďárským deváťákům hodit, ukáže čas. „Chtěl bych studovat žďárskou Střední gastronomickou školu Adolpha Kolpinga, obor číšník, a pak se uvidí," říká Martin, jehož záměr je tak školnímu podnikání „kolem jídla" nejblíže. Markéta plánuje jihlavskou střední veřejnoprávní školu Trivis s následným vysokoškolským studiem, protože by se jednou ráda stala policistkou. František by zase chtěl studovat jazykové gymnázium v Ostravě, pak možná práva, nebo vysokou školu pedagogickou.

„Uvažuji o různých profesích a klidně bych šel i někam do zahraničí. A teď mám rozečtenou Zelenou míli od Stephena Kinga, a ta mě zaujala natolik, že mě už napadlo, že bych se mohl stát i vězeňským dozorcem," dodal s úsměvem František.