Propojení ulic Brněnská a Jihlavská by znamenalo další odvedení tranzitní dopravy ze středu města, ale zároveň i značnou finanční zátěž pro radnici. „Zjišťujeme možnosti financování, protože město na stavbu obchvatu peníze nemá," řekl místostarosta Žďáru nad Sázavou Josef Klement s tím, že řádově by šlo o desítky milionů korun. Podle ministra Ťoka by bylo možné obchvat dokončit v režii státu, respektive z peněz Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR.

„Protože by šlo o navázání obchvatu, který je na státní silnici, na krajskou komunikaci, je tady možnost, že bychom si s krajem vyměnili silnice. Tím pádem by bylo možné do obchvatu investovat z prostředků ŘSD," nastínil ve Žďáře Dan Ťok.

Podle jeho slov by celou věc mohla urychlit i skutečnost, že pozemky potřebné pro výstavbu obchvatu jsou téměř stoprocentně ve vlastnictví Žďáru.

„Dohodli jsme se na takovém postupu a já jsem v tomto ohledu optimista," poznamenal ministr. Nová část obchvatu by byla logickým pokračováním přeložky silnice I/19, která nedávno změnila u křižovatky u Mělkovic svůj směr a přes průmyslovou zónu vede k okružní křižovatce v Brněnské ulici.

„Aby nová silnice z Mělkovic do Žďáru dostala ten správný smysl, je třeba ji vést dále a vyústit do Jihlavské ulice. Aby došlo k odvedení tranzitní dopravy ve směru Nové Město na Moravě Jihlava z centra města," popsal starosta Žďáru Navrátil s tím, že uvolněním křižovatky u Conventu se dopravní problém posunul o tři sta metrů dál na křižovatku u Enpeky.

Vybudovat je v rámci pokračování obchvatu potřeba asi sedm set metrů nové silnice, s níž je už počítáno v územním plánu. Žďárská radnice je rovněž připravena na vlastní náklady zpracovat dokumentaci pro územní rozhodnutí.

„Domluvili jsme se, že ŘSD už letos zadá technickou studii, abychom se v průběhu roku, anebo roku a půl dostali k technickému řešení, jak se dostat z Brněnské ulice na Jihlavskou," uvedl Navrátil.

Co se týče časového horizontu, podle ministra Ťoka by se mohlo odhadem jednat o čtyři, případně pět let, než po novém obchvatu projedou první auta. „Možná to bude i dříve, protože, jak už jsem zmínil, odpadá tady jeden velký problém, který stavby zdržuje, a to je vykoupení pozemků od vlastníků," řekl Ťok.

Žďárské pokračování obchvatu ale není jediné. Jen na Vysočině usilují o odvedení tranzitní dopravy z centra i Havlíčkův Brod, Pelhřimov nebo Třebíč. „Upřednostníme ty, kteří budou nejlépe připraveni," dodal ministr dopravy.

Kde to vázne?

* Dokončení části obchvatu Brněnská Jihlavská, který naváže na část obchvatu Jamská Brněnská, aby byla z centra města odvedena i tranzitní doprava ze směru od Nového Města na Jihlavu.

* Je třeba vyřešit situaci u žďárského zámku, kde dopravu omezuje barokní most. Za předpokladu, že tam dojde k dopravní nehodě, řidiči se kvůli úzké silnici mají problém dostat se na výpadovku I/37 směrem na Chotěboř.

* Křižovatka Revoluční Brodská, která se ucpává auty, a to zejména od zprovoznění mostu na Klafar a v souvislosti s rozvojem nové čtvrti Klafar.

* Křižovatka Chelčického Jihlavská, kde auta od nádraží s potížemi odbočí doleva, takže se křižovatka zejména v dopravní špičce ucpávají automobily

* Chybějící přechod pro chodce na křížení ulic Veselská, 1. máje a Husová.

* Chybějící přechod pro chodce na křížení ulic Libická, Okružní, Revoluční a Komenského

pozn.: redakcí Žďárského deníku vybrané dopravní problémy ve Žďáře nad Sázavou