„Od loňska máme dvě dobíjecí místa, jedno elektrokolo používá vedoucí pracovníků VPP, druhé už slouží zaměstnancům komunálního odboru,“ upřesnil žďárský místostarosta Josef Klement. Nyní v úřadu testují elektromobil, jenž mají na dva měsíce zapůjčený od společnosti E.ON.

„Chceme, aby každý odbor měl elektromobil k vyzkoušení na týden, protože jen pár hodin je málo. Tak, aby ho museli dobíjet a zjistili, zda by pro jejich účely byl vhodný,“ poznamenal starosta Žďáru Zdeněk Navrátil.

Žďár ke dvěma elektrokolům nyní pořídila i elektromultikáru. | Video: Deník / Lenka Mašová

Elektromultikára s únosností jedné tuny vyšla na jeden milion a 68 tisíc korun, přičemž Žďár má přislíbenou státní dotaci ve výši 250 tisíc korun. Ta se však nakonec může zdvojnásobit.

„O dotaci jsme žádali už loni, ale letos se změnila pravidla a podpora se zvedla, a protože jsme se stále vešli do podmínek, požádali jsme znovu. Pokud budeme úspěšní, vrátíme čtvrtmilionovou dotaci a „vyměníme“ ji za přibližně půlmilionovou, čímž bychom se dostali na zhruba polovinu pořizovací ceny elektromultikáry,“ vysvětlil Zdeněk Navrátil.

Vynaložené finance se by se městu měly vrátit zhruba za dva či tři a půl roku v závislosti na výši dotace, neboť dosud si radnice musela multikáru za úplatu objednávat včetně řidiče.

Nový stroj zatím stačil najet jen pár desítek kilometrů. „Nabití trvá do druhého dne a podle technického průkazu je dojezd 74 kilometrů. V návodu ale stojí, že teprve po dvanácti až patnácti nabitích mají baterky plnou kapacitu, takže se na ně ujede více kilometrů. Navíc má multikára samodobíjení při jízdě z delšího kopce s nákladem. Musíme vyzkoušet, co všechno dokáže,“ konstatoval Miloslav Kovařík, jenž dohlíží na necelou desítku žďárských pracovníků VPP.

Využívat stroj plánují i v zimě, hlavně na dovoz soli, kterou se pak ručně sypou například schody ve městě. „Uvidíme, jak na zimu zareagují baterky, ale v autě je i nezávislé naftové topení, protože na některé práce chceme multikáru používat i v zimních měsících,“ dodal Kovařík.