Cílem změn má být i snaha pomoci místním lépe zaparkovat. Žďárský starosta Martin Mrkos prohlásil: „Za deset let ve Žďáře stoupl počet aut o více než dvacet procent. Je to víc, než město dokáže vstřebat. Problém chceme řešit systémově. Není to samospasitelné. Jenže jde o přístup, který může pomoci lidem,“ poznamenal.

Radnice Žďáru nad Sázavou plánuje proměnit parkování ve městě. Ilustrační foto.
Videoanketa: Ve Žďáře budou parkovací zóny. Co si o tom lidé myslí?

Nový systém by mohl začít fungovat v příštím roce. Data se začala ve městě sbírat od loňska. Průzkumy vedl projektant Petr Horský.

„Zkoumali jsme jednotlivá parkovací místa a jejich vhodnost či nevhodnost. Dělali jsme sčítání vozidel ve dne i v noci, abychom zjistili poměr mezi nabídkou a poptávkou. Ve městě je zhruba tři tisíce pět set parkovacích míst. Chybí jich nám tady něco přes čtyři sta. Což je to poměrně vysoké číslo,“ popsal situaci.

Zdroj: Deník/Jiří Kašpárek

Ve Žďáře nechtějí stavět parkovací dům. Místo toho se vydají jinou cestou. Chtějí využít současný prostor.

„Budeme hledat způsoby, jak preferovat lidi, kteří v místě bydlí. Chceme je zvýhodnit před lidmi, kteří žijí v jiných vesnicích a městech. Preference rezidentního parkování bude velkým prvkem parkovacích zón,“ předeslal Horský s tím, že se změnami přijdou i další dopravní opatření.

Žďár nad Sázavou chystá rozsáhlou změnu v systému parkování.
Žďár zásadně změní parkování. Přibydou barevné zóny jako v Jihlavě a Brně

Odborníci zkoumali i to, jak se liší doprava ve dne a v noci. Vyšlo jim, že hůře ze srovnání vychází období tmy.

„Je to kvůli tomu, že deficity jsou v sídlištní zástavbě. Ve dne je to lepší. Zlepšit se musí také organizace dopravy a parkování. Například je ve městě hodně nevyužívaných garáží. Ve Žďáře je i rozpor mezi poptávkou a nabídkou. Jenže to je problém, který se týká celé republiky,“ nastínil Horský. A dodal, že je potřeba narovnat pohodlí řidičů a bezpečnost ostatních.

Samotná parkovací mapa s konkrétním zobrazením ulic a zón ještě není kompletní. Odborný konzultant města Daniel Šesták upozornil, že ji ještě budou dotvářet na základě návrhů od řidičů.

„Chceme sbírat podněty od řidičů, kteří ve městě parkují a dopravu dennodenně řeší. Podle toho pak budeme moci samotnou parkovací mapu zlepšit a zkonkretizovat. Pak na základě toho vymyslíme i pravidla, jak budou zóny fungovat,“ vysvětlil.