Cílem změn má být i snaha pomoci místním lépe zaparkovat. Žďárský starosta Martin Mrkos prohlásil: „Za deset let ve Žďáře stoupl počet aut o více než dvacet procent. Je to víc, než město dokáže vstřebat. Problém chceme řešit systémově. Není to samospasitelné. Jenže jde o přístup, který může pomoci lidem,“ poznamenal.
Nový systém by mohl začít fungovat v příštím roce. Data se začala ve městě sbírat od loňska. Průzkumy vedl projektant Petr Horský.
„Zkoumali jsme jednotlivá parkovací místa a jejich vhodnost či nevhodnost. Dělali jsme sčítání vozidel ve dne i v noci, abychom zjistili poměr mezi nabídkou a poptávkou. Ve městě je zhruba tři tisíce pět set parkovacích míst. Chybí jich nám tady něco přes čtyři sta. Což je to poměrně vysoké číslo,“ popsal situaci.
Ve Žďáře nechtějí stavět parkovací dům. Místo toho se vydají jinou cestou. Chtějí využít současný prostor.
„Budeme hledat způsoby, jak preferovat lidi, kteří v místě bydlí. Chceme je zvýhodnit před lidmi, kteří žijí v jiných vesnicích a městech. Preference rezidentního parkování bude velkým prvkem parkovacích zón,“ předeslal Horský s tím, že se změnami přijdou i další dopravní opatření.
Odborníci zkoumali i to, jak se liší doprava ve dne a v noci. Vyšlo jim, že hůře ze srovnání vychází období tmy.
„Je to kvůli tomu, že deficity jsou v sídlištní zástavbě. Ve dne je to lepší. Zlepšit se musí také organizace dopravy a parkování. Například je ve městě hodně nevyužívaných garáží. Ve Žďáře je i rozpor mezi poptávkou a nabídkou. Jenže to je problém, který se týká celé republiky,“ nastínil Horský. A dodal, že je potřeba narovnat pohodlí řidičů a bezpečnost ostatních.
Samotná parkovací mapa s konkrétním zobrazením ulic a zón ještě není kompletní. Odborný konzultant města Daniel Šesták upozornil, že ji ještě budou dotvářet na základě návrhů od řidičů.
„Chceme sbírat podněty od řidičů, kteří ve městě parkují a dopravu dennodenně řeší. Podle toho pak budeme moci samotnou parkovací mapu zlepšit a zkonkretizovat. Pak na základě toho vymyslíme i pravidla, jak budou zóny fungovat,“ vysvětlil.