Kryté čekárny jsou zhruba na třetině zastávek, zbylé dvě třetiny na střechu teprve čekají. „Určitě bych uvítala, aby všechny zastávky byly kryté. Třeba zastávka Havlíčkovo náměstí je frekventovaná a každý den tu čeká spousta lidí. Schovávají se do obchodů, aby tu nemuseli mrznout. Teď v zimě to bude určitě nepříjemné,“ řekla Božena Kadlečková ze Žďáru nad Sázavou.

Právě úprava zastávky Havlíčkovo náměstí je plánována v nejbližší době. „Další dřevěnou čekárnu už máme nachystanou, ale nevíme, kam přesně ji umístíme,“ uvedl Miloslav Dvořák z odboru komunálních služeb.

Radní chtějí nové čekárny budovat, ale je to drahá záležitost. „Dostáváme pouze peníze na údržbu stávajících čekáren,“ objasnil zástupce vedoucího odboru komunálních služeb Miloslav Dvořák.

Nová zastávka je další investicí, na kterou již nezbývají peníze. Problémy jsou i s pozemky. Ne všechna místa, kde by čekárny měly stát, patří městu. Úředníci se musí dohodnout s majitelem parcely. „Přistoupili jsme na myšlenku, že každoročně vyměníme aspoň jednu čekárnu za novou, což se zatím daří,“ sdělil žďárský starosta Jaromír Brychta.

S návrhem řešení neutěšené situace přišla také brněnská reklamní agentura, která by čekárny na vlastní náklady zbudovala. Vytipováno má sedm lokalit podél hlavního tahu, kam by se čekárny mohly umístit. Pořízení nové zastávky vyjde město draho. „Cena se odvíjí od typu podloží, ukotvení, typu čekárny a materiálu, ze kterého je vyrobena. Dalo by se mluvit o sedmdesáti až devadesáti tisících korun,“ řekl Miloslav Dvořák.

Kostra zastávky bývá plechová nebo dřevěná. Výplň se vyrábí ze skla nebo polykarbonátu. „Nové čekárny se snažíme dělat lepší. Chceme, aby trochu vypadaly,“ doplnil Miloslav Dvořák.

Nákladná je i údržba již stojících čekáren. Zastávky se často stávají cílem vandalů, kteří největší škodu způsobují rozbíjením skleněných výplní. Nejčastěji řádí na odlehlejších místech.