Díky letošní rekonstrukci se zlepší celkový vzhled domku u trati, na němž se už několikrát „vyřádili" vandalové. „Objekt projde dispoziční úpravou, zvětší se vnitřní čekárna pro cestující, opraveny budou vnitřní a vnější omítky a zazděny nevyužívané a soustavně poškozované otvory do prázdných prostor," informoval Marek Illiaš, mluvčí SŽDC.

Staré železniční budovy se ve Velkém Meziříčí staly i tématem debat místních se starostou stárnoucí a chátrající stavby se jim nelíbí. „Ano, jedním z podnětů obyvatel bylo, aby město více apelovalo na zkulturnění nádraží ve městě. V souvislosti s tím jsme mluvili také o budově v Družstevní ulici. Město o ni mělo zájem už dávno, chtěli jsme ji koupit, ale vlastník chtěl za nevyužitou stavbu pro nás příliš mnoho peněz, bylo to kolem dvou a půl milionu korun. Nyní jsme přemýšleli o tom, že možná nastal čas znovu tu věc otevřít, ovšem mezitím zahájila Správa železniční dopravní cesty práce na modernizaci zastávky," řekl meziříčský starosta Radovan Necid.

Šedesát let

V plánu je také oprava osvětlení zastávky, na střechu dělníci položí novou krytinu. Přestaví se i zpevněné plochy mezi peronem a budovou.

Zastávka v Meziříčí slouží kolem šesti desítek let. „Budova zastávky, která je v současné době jedna z nejfrekventovanějších v Kraji Vysočina, byla dokončena v padesátých letech minulého století. Její stavební řešení odpovídalo zadání té doby měla prostory pro obsluhu zastávky, včetně prodeje jízdenek, čekárnu a sociální zařízení. Poměrně rozsáhlá část sloužila coby provozovna místních služeb a jako prostory, kde byla a je umístěna technologie sloužící k zabezpečení provozu," připomněl historii zastávky Marek Illiaš.

„Před více než deseti lety tam České dráhy zrušily prodej jízdenek, na uvolněné prostory se nenašel vhodný nájemce, a objekt se opakovaně stal cílem útoků vandalů. V současné situaci je budova rozměrově předimenzovaná, protože většina prostor se nevyužívá," popsal Marek Illiaš.

Dle mluvčího zvolila SŽDC opravu zastávky jako systémovější a výhodnější než například radikálnější řešení v podobě demolice současného objektu a následné zbudování nového, menšího přístřešku. „V budově se nacházejí technologie, jejichž přemístění by bylo náročné. Navíc se zastávka nachází na ‚ostrůvku' mezi velmi frekventovanou místní komunikací a železnicí, a provádění jakýchkoliv větších stavebních úprav by bylo technologicky náročné," přiblížil mluvčí SŽDC.

SŽDC v Meziříčí vlastní rovněž takzvané staré nádraží. Stojí nedaleko zastávky, v okolí Třebíčské a Bezručovy ulice, a je vedené jako nákladiště. „Z trati D3 Studenec Velké Meziříčí odbočuje v nákladišti zastávce Oslavice spojovací kolej do nákladiště Velké Meziříčí staré nádraží, ze spojovací koleje pak odbočují různé vlečky. Obsluhu zajišťují vlečkové vlaky," vysvětlil mluvčí Illiaš.