Od loňského léta se nové značky objevily na třiatřiceti úsecích, jen na mimořádně komplikované vysočinské části dálnice D1 jich bylo třináct. Policisté vytipovali úseky, kde auta jedou do kopce a k dispozici jsou dva jízdní pruhy v jednom směru jízdy.

Šéf vysočinských policistů Miloš Trojánek již dříve popsal, že když jeden kamion jede devadesát kilometrů v hodině a druhý jedenadevadesát, mohou vedle sebe jet i pět kilometrů a za nimi vznikne kolona. „A když kamiony pak na sněhu zastaví vedle sebe, a je neprůjezdná komunikace, neprojede tam ani údržba,“ konstatoval Trojánek.

Na dálnici mezi Prahou a Brnem jezdí hodně kamionů. Někteří řidiči jedou spořádaně za sebou, jiní ne.
Zákaz předjíždění pro kamiony: nově na dálnici D1 mezi Jihlavou a Meziříčím

Proto dělníci začali na začátku loňského září osazovat značky u Brna. Na Vysočině se s instalací začalo 11. listopadu. „Spěchali jsme, abychom to stihli do zimy,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. A dálniční policie začala okamžitě kontrolovat, jak řidiči novou značku dodržují. Zapojila se i letecká služba policie s dronem a padaly pokuty.

Policejní kontroly z vrtulníku nad dálnicí:

Zdroj: Policie ČR

Podle legislativy platí plošný zákaz předjíždění kamionů i bez zákazových značek. „Zákon říká, že řidič nákladního vozidla nad sedm a půl tuny a delší než dvanáct metrů nesmí předjíždět, pokud ohrozí nebo omezí vozidla jedoucí za ním. V okamžiku, kdy na D1 začne předjíždět kamion, tak to automaticky udělá a tím se dopouští přestupku,“ připomněl již dříve Rýdl.

Značky zakazující předjíždění kamionů začaly platit hned při jejich instalaci, policie se na jejich dodržování zaměřila.
Řidiči kamionů na vysočinské D1 už za pokuty letos zaplatili téměř milion

K situaci se pro Deník vyjádřil i jeden z řidičů kamionu, Tomáš Kašpar. Podle něj nejsou všichni řidiči kamionů slušní, ale rozhodně nejsou hrozbou – mají pravidelná školení, najedou v průměru i 550 kilometrů za den a mají zkušenosti, prošli psychotesty. Své názory pak podložil daty. „Zkuste se podívat na statistiku dopravních nehod nákladních aut podle pojišťoven za období covidu, kdy bylo opravdu na silnicích jen minimum osobních aut a klidně jak v ČR, tak i celoevropsky. Kdo je víc nebezpečný,“ zeptal se Tomáš Kašpar a dodal, že se tímto ale nechce povyšovat nad řidiče osobních aut.

Značky zakazující předjíždění kamionů začaly platit hned při jejich instalaci, policie se na jejich dodržování zaměří.
MAPA: Na vysočinské části dálnice začíná platit zákaz předjíždění kamionů

Celý vysočinský úsek dálnice je pak pod kamerami, proto mají dálniční policisté přehled, jak řidiči kamionů dodržují značky. „Když uvidím porušování pravidel na kameře, budu informovat hlídku, která se na dálnici pohybuje a vyrazí na místo,“ sdělil jeden z policistů s tím, že jinak je následné vymáhání pokut v případě zahraničních řidičů velmi obtížné.