Zatímco za celý rok 2012 bylo podáno celkem 322 těchto žádostí, tak k září letošního roku již číslo narostlo na 615 žádostí podaných prostřednictvím webové aplikace. Z toho bylo více než 65 procent podáno čistě elektronickou formou.

„Stoupající trend počtu žádostí podaných přes službu e-UtilityReport přisuzuji tomu, že v dnešní uspěchané době hledají občané úsporu času a peněz v každé činnosti, což určitě platí i pro přípravu jakékoliv stavby," konstatovala Libuše Pitková, vedoucí stavebního odboru ve Žďáře nad Sázavou.

Musí každý, kdo chce stavět rodinný dům nebo při jiných aktivitách, u kterých je to požadováno, získat od správců vyjádření k existenci inženýrských sítí?

Ano, každý žadatel si musí o pozemku zjistit, zda přes něj vedou sítě, či ne, a zda je možné jej zastavět tak, jak on má naplánované. Aby se o těchto sítích dozvěděl, je potřeba se obrátit na jejich správce, kontaktovat je a požádat o sdělení, zda na pozemku jsou umístěny sítě, případně nejsou, nebo naopak jsou ochranná pásma a vyžaduje se jejich dodržení. Do roku 2011 se toto řešilo tak, že jsme stavebníkům říkali: tady máte adresy nebo telefonní čísla jednotlivých správců, již v tom daném území operují, je nutné je oslovit. Část veřejnosti to stále dělá takto, jiní využívají bezplatnou službu e-UtilityReport umístěnou na webu Žďáru nad Sázavou.

Potřebují k tomu, aby se dostali do internetové aplikace, nějaké přístupové heslo?

Služba je komukoliv přístupná v sekci Žádost o vyjádření k existenci sítí. Ve veřejné části nemusí lidé zadávat žádné heslo, aplikace se jim okamžitě otevře a mohou přímo z domu začít vyplňovat kolonky: jméno žadatele, z jakého důvodu žádá.

A jak s aplikací klient pracuje dál?

Aplikace klienta navádí dál, s tím, že člověk si vybere zájmové území, tedy území, kde chce stavět. To se mu zobrazí v polygonové síti. Na základě toho, které území zvolí, mu na obrazovce „vyběhnou" všichni správci sítí, kteří v něm figurují. Někteří správci dokonce žadatelům dopředu v poznámce uvádí, že je nutné přiložit soubor, například část projektové dokumentace, aby se k jejich žádosti mohli vyjádřit. Když skončí, stačí žádost poslat e-mailem správcům sítí. Žadateli, který je povinen uvést svůj mail, přijde zpátky od správce požadované vyjádření. To následně jen donese na stavební odbor nebo ho dává k žádosti o stavební povolení či umístnění.

Jak postupovat v případě správců, kteří neumožňují příjem žádostí elektronickou formou?

Lidem se vygeneruje kompletní žádost ve formě PDF, kterou už stačí pouze vytisknout, podepsat a zanést na poštu. V případě, že správci komunikují jen písemně, může se žadatel rozjet i přímo do jeho sídla a domluvit se tam osobně.

Chystá městský úřad nějaké vylepšení nebo rozšíření této služby?

Vzhledem k tomu, že přibývá žádostí o vyjádření elektronickou cestou, rozhodl se úřad přistoupit k tomu, že nově zajistí požadovaná vyjádření města k dotčeným inženýrským sítím, které spravuje, v elektronické podobě. V této chvíli nejsem schopna říci, zda to bude za čtrnáct dní, nebo za tři týdny. Toto je věc jednání odboru komunálních služeb, který bude v tomto případě zastupovat město z hlediska správce sítí.