„Ti, kdo nebudou mít odpovídající zimní výbavu, tak z dálnice sjedou a riskují, že uvíznou na úzkých silnicích, kterými je Vysočina typická,“ tvrdí mluvčí krajských hasičů na Vysočině Denisa Vrbová.

Kvůli tomu by mohlo k problémovým situacím docházet na již tak přetížených silnicích mnohem častěji. Záchranářům větší hustota provozu pak může ještě více zkomplikovat zásahy, například při dopravních nehodách či vyprošťování havarovaných a uvízlých aut. Hasičům také vadí to, že rozhodnutí umístit na dálnici značky s povinnou zimní výbavou, s krajem nikdo nekonzultoval.

Tepna má přednost

„Dálnice je přednostně udržována a většinou je dobře sjízdná, a to i v zimním období. U silnic nižších tříd to vždy tak není,“ upozorňuje Vrbová.

Na dálnici navíc mohou silničáři solit, zatímco na vedlejších silnicích mnohde ne. Záchranáři se hrozí hlavně kamionů ze zahraničí s letními gumami, které se budou chtít vyhnout případné pokutě.

Značky by měly být na dálnici zhruba do týdne. Podle Jiřího Varhaníka ze Správy a údržby dálnice D1 ve Velkém Beranově to může trvat i déle: „Těch značek se bude muset umístit více. Myslím, že by měly být také na každém vjezdu. Musí se vyrobit a udělat projekt, kde budou osazeny.“

Tam, kde nebudou, nemůže ani policie zatím kontrolovat jejich dodržování. Ve chvíli, kdy se tak stane, je policie připravena věnovat jejich respektování zvýšenou pozornost. Deníku to potvrdila jihomoravská policejní mluvčí Soňa Svobodová.

Ministerstvo dopravy rozhodlo o novém nařízení umístit na dálnici značky se zimní výbavou teprve ve čtvrtek. Jak silničáři, úředníci na kraji nebo policie se o tom dozvěděli až z médií, což všichni považují minimálně za nekorektní.

Ministerstvo dopravy ale říká, že umístění značek je v jejich kompetenci a kraje věděly, že se o této možnosti diskutuje. Na otázku, proč ale o tom rozhodli takto na poslední chvíli, neuměl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva odpovědět.

---------------

Čtěte také: Ministerstvo nakázalo: Na D1 jen se zimními gumami