Dobrovolná příspěvková služba, sloužící k dotování lyžařských tras Mikroregionu Novoměstsko, je aktivní již několik let a výše celkového příspěvku na údržbu tras zpravidla odpovídá kvalitě zimy a délce sportovní sezony. „Třeba minulý rok jsme téměř nic nedostali, protože zima byla katastrofická, lyžaři skoro nevyjeli. Předloni jsme vybrali přibližně patnáct tisíc korun a letos bude příspěvek podobný, nebo spíš menší, protože letošní zima také nebyla zrovna ideální," konstatoval tajemník Mikroregionu Novoměstsko Vladimír Dobiáš.

V sezoně s kvalitními zimními podmínkami může stát údržba tratí na Novoměstsku až 450 tisíc korun. „Je tedy jasné, že příspěvek od samotných lyžařů je pouhým zlomkem na pokrytí našich nákladů, ale samozřejmě za každý příspěvek moc děkujeme, protože jak se říká, každá koruna je dobrá," dodal Dobiáš.

Mikroregion Novoměstsko a úpravci tratí musejí hledat další zdroje na pokrytí nákladů. Zhruba třicet tisíc korun vybrali na příspěvcích od majitelů a provozovatelů pohostinských zařízení, kolem kterých tratě vedou. Velkou dotaci pak mohou traťaři získat také od Kraje Vysočina.

„Z fondu, který nám zpětně proplácí faktury za zimní práce, to může dělat až 150 tisíc korun za sezonu," uvedl tajemník Mikroregionu Novoměstsko Vladimír Dobiáš.

Další peníze z krajského úřadu lze získat na technické práce, například na opravy mostků přes potoky, na aktuální sezonu se tak mohly obnovit mosty u Krátké a Jimramovských Pavlovic. Významnou částkou v desítkách až stovkách tisíc přispívá na turistické lyžování také samotná novoměstská radnice.

Jak to funguje jinde

Každý lyžařský region má svůj vlastní způsob, kterým si na údržbu tratí vydělává. „U nás turisté přispívají i do kasiček u parkovišť," konstatoval Miroslav Kubec ze společenství Čertovo břemeno, který se stará o oblast Jistebnicka na Táborsku. Na úpravu tamních tratí ale mohou lidé přispět i tradičně přes bankovní účet. Dotacemi také přispívají podnikatelé a Jihočeský kraj.

I v zahraničí existují různé způsoby výběru příspěvků. V alpských oblastech, kde se lyžuje v údolích mezi horskými masivy, nebo přímo na vysokohorských sedlech funguje například prodej speciálních vstupenek. „Tohle jsem zažil třeba ve Švýcarsku. Lístky jsou k dostání ve sportovních obchodech, v přepočtu mě vyšel jeden asi na sto korun, což opravdu není málo, ale na druhou stranu jsem měl jistotu čerstvě a kvalitně upravené tratě," říká sportovní lyžař Jiří Novotný. Kontrola vstupenek probíhá přímo na okruzích. „Na křižovatkách tras vás může zastavit kontrolor, ale mě se to ještě nestalo. Spíš je to o důvěře, lístek si prostě koupíte ne proto, že vás může někdo zkontrolovat, ale protože je to tak správné," dodal Jiří Novotný s tím, že podobný systém by zatím v Česku asi fungovat nemohl.

-------------

Jak přispět

Systém úpravy běžeckých tras je finančně náročný, a jeden kilometr upravené stopy rolbou stojí 240 korun. Proto se každý výjezd rolby pečlivě plánuje s ohledem na očekávané počasí.

Na údržbu novoměstských tratí lze přispět libovolným příspěvkem na účet veřejné sbírky č. 107-3157480237/0100.

Turistické běžecké trasy pro lyžaře, které se upravují na Novoměstsku, dosahují délky až sto kilometrů.

Trasy jsou upravovány severovýchodně od Nového Města na Moravě a vedou přes území obcí Vlachovice, Sklené, Tři Studně, Fryšava, Kadov, Krátká, Sněžné, Samotín, Blatiny, Milovy, Podlesí, Kuklík, Odranec, Věcov, Jimramovské Pavlovice, Míchov, Roženecké Paseky, Studnice, Rokytno, Pohledec, Maršovice, Jimramov, Zubří, Radňovice, Jiříkovice a Nové Město na Moravě.