„Uježděný a zledovatělý sníh zůstává pouze na silnicích v nejvyšších polohách. Jedná se především o komunikace Žďár nad Sázavou Sněžné, Nové Město na Moravě Fryšava pod Žákovou horou a Nové Město na Moravě Sněžné," potvrdil výrobní náměstek Ředitelství Krajské správy a údržby silnic Julius Janeba.

Silničáři v takových případech vyrazí do terénu se speciální technikou. „Používáme takzvaný ledořez, tím se strhávají vyjeté koleje. Za ním pak jede traktor s radlicí, ten z vozovky odstraní ledovou tříšť, která za ledořezem zůstává," vysvětlil Julius Janeba.

Krajská správa a údržba silnic se stará přibližně o čtyři a půl tisíce kilometrů komunikací v Kraji Vysočina. V době kalamit je nutné nejprve zprůjezdnit hlavní tahy. „To je dané zákonem. Lhůty pro zásah jsou tři hodiny u komunikací prvních tříd a až dvanáct hodin u nejméně zatížených silnic třetích tříd," sdělil Julius Janeba. Část silnic Žďárska se nachází v Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy, což silničářům jejich práci poněkud komplikuje.

„Nemůžeme tam až na schválené výjimky k zimní údržbě používat chemické rozmrazovací látky. Po jednáních se správou Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy jsme od loňské zimy začali solit silnici číslo 360 z Nového Města na Moravě směrem na Jimramov, kde bývaly velké problémy se sjízdností. Musíme zde ale používat jinou sůl, než je běžná, posypová. Také jsou z přilehlých pozemků pravidelně odebírány vzorky, aby se zjistilo, zda sůl nezatěžuje tamní životní prostředí," objasnil současnou situaci Julius Janeba.