Spojovací komunikace by byla dlouhá 2,1 kilometru a propojila by hlavní tah silnice I/37 od Žďáru nad Sázavou se silnicí II/379 vedoucí ve směru na Tišnov. Podle bítešského místostarosty Tomáše Kučery chtějí připravit veškeré podklady, aby se zvýšila šance, že se stavba obchvatu uskuteční.

Zahájení přípravy

„Chceme nachystat pozemky a dokumentaci, abychom se posunuli dál. Nemůžeme čekat, že Kraj Vysočina tento problém vyřeší jenom sám o sobě," vyjádřil se Tomáš Kučera.

Město už nechalo záměr posoudit z hlediska jeho vlivu na životní prostředí a kontaktovalo majitele pozemků ležících na zvažované trase plánovaného obchvatu kvůli jejich případnému budoucímu odkupu.

Vedení Kraje Vysočina ovšem v současné době investici do propojky, jež by ve Velké Bíteši snížila množství těžkých aut jedoucích přes centrum města, neplánuje.

„Kraj ve svých finančních výhledech pro nejbližší léta s takovou investicí nepočítá," potvrdil náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl. Doplnil, že obchvaty si přeje řada měst v kraji, ale ne všechny tyto plány už mají reálné obrysy.

Velká Bíteš leží u dálnice D1 a silnice vedoucí do města zároveň slouží i jako dálniční přivaděč, což s sebou nese i značný provoz. V územním plánu Bíteše se počítá i s „velkým" obchvatem celého města. O ten je ve městě zájem již dlouhou řadu let. Existovalo již několik variant jeho provedení, avšak zatím snaha Bítešských v tomto smyslu zůstává bez úspěchu. Jedním z problémů je finanční náročnost realizace takového projektu, pokud by měl splnit vše, co se od něj předpokládá.

„Teď jsme se soustředili na komunikaci, která vyžaduje asi nejnižší náklady," vysvětlil Kučera.

Severozápadní část nového obchvatu by vedla průmyslovou zónou, v níž jsou umístěny velké firmy, například První brněnská strojírna se sedmi stovkami zaměstnanců.

Příčinou zastavení dalších staveb obchvatů v Kraji Vysočina je nedostatek peněz. Díky přidělené evropské dotaci se nyní kraj chystá na stavbu obchvatu Jamného na Jihlavsku na silnici mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou. Další nová část s podporou Evropské unie vznikne mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí, třetí bude okružní křižovatka mezi Jihlavou a Pelhřimovem. Tyto stavby EU podpoří celkem 330 miliony korun.

Na další žadatele se zatím nedostalo. Naprázdno tak například opět vyšel požadavek o obchvat Nového Veselí na Žďársku.