Přeložka ve Žďáru nad Sázavou propojí ulice Jihlavskou a Brněnskou a sníží dopravní zátěž v centru města. Práce za 112,7 milionu Kč bez DPH potrvají do jara 2025.
„Propojka ulic Jihlavská a Brněnská je jednou z částí plánovaného obchvatu města. Stavba převede část nákladní a osobní dopravy z vnitřní sítě ulic Jihlavské a Brněnské do nově vybudovaného úseku a odlehčí křižovatce ulic Jihlavská a Brněnská. Tranzitní doprava pojede přímo po nové propojce,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Silnice vznikne mezi dvěma okružními křižovatkami. Začíná ve středu okružní křižovatky napojením silnice II/353 na Jihlavské ulici. Poté pokračuje jihovýchodně a východně a skončí uprostřed druhé okružní křižovatky v ulici Brněnská.
Žďár nad Sázavou čeká na přeložku několik let, potřebuje snížit dopravní zátěž v centru - Brněnskou ulicí denně projede přes 11 tisíc aut.
V nedávné minulosti městu pomohlo podobné propojení Jamské a Brněnské ulice. „Obchvaty měst a obcí či řešení vnitroměstské dopravy novými komunikacemi jsou pro nás stejně důležité jako výstavba dálnic. V loňském roce jsme otevřeli 58,4 kilometru silnic I. třídy, z velké části právě obchvatů, letos otevřeme 25 kilometrů a zahájíme dalších 45,7 kilometru,“ uvedl Mátl.
Zároveň se stavbou začne v trase archeologický průzkum. Odborníci na základě zjišťovacího průzkumu z roku 2021 předpokládají, že v místě přeložky by se měla nacházet stará cihelna s cihlářskou pecí z období novověku. Vlastnil ji známý jihlavský průmyslník Karel Löw.
Silnice I/37 je důležitou spojnicí krajů Královéhradeckého, Pardubického a Kraje Vysočina. Na její trase leží řada velkých měst jako Trutnov, Pardubice, Chrudim či právě Žďár nad Sázavou, jehož středem tato silnice vede. Řidičům slouží I/37 i jako jedna z hlavních spojnic mezi dálnicemi D11 a D1.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nové Město zopakuje bláznivý Night Race, podívejte