Zda se však státní komunikace plné výtluků, s propadajícími se kanály a prasklinami budou letos dávat do pořádku, to jisté není. „Zatím ještě nemůžeme nic na sto procent slíbit,“ uvedla Marie Tesařová, ředitelka jihlavského Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

Žďárští doufají, že se letos podaří zrekonstruovat alespoň Brodskou ulici ve čtvrti Stalingrad, což je úsek státní silnice I/19. Brodská je totiž pro motoristy již několik let synonymem pro slalom mezi nemalými dírami. Za její opravu bojují také představitelé okresního města. „Tato akce je již delší dobu nachystaná, máme stavební povolení. Podařilo se na ni navíc sehnat dvacet milionů korun. Na příkaz ministra dopravy Gustava Slamečky by ale žádné velké akce začínány být neměly. Uvidíme tedy, k jaké ceně se dojde veřejnou soutěží,“ uvedla žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová.

V ideálním případě by se podle senátorky mohlo s rekonstrukcí začít již letos. Motoristé by se tak tento rok dočkali prvního spraveného úseku Brodské ulice od křižovatky s ulicí Okružní až ke křížení s ulicí Revoluční.

Letos by mohlo dojít také k rekonstrukci části ulice Brněnské. Tedy státní silnice I/37, a to od kruhového objezdu u průmyslové zóny až po křižovatku se Smetanovou ulicí. „Následovat by pak v budoucnu mohly ve Žďáře nad Sázavou postupně i další etapy rekonstrukcí hlavních silničních tahů – především opravy zbytku Brodské ulice až po řeku Sázavu a určitě také průtahu centrem města,“ vyjádřila se Dagmar Zvěřinová.

JANA ŠEVČÍKOVÁ

------------------

Opravy silnic Vysočiny podraží

Opravy silnic na Vysočině budou po letošní zimě nejméně o třetinu dražší než před rokem, kdy na ně padlo 150 milionů korun. Kraj má ve svém rozpočtu na celoroční údržbu 124 milionů, dalších 70 milionů teď dostane z částky, kterou na obnovu krajských silnic uvolnila vláda.

„Kolik peněz bude Vysočině na opravy silnic scházet, se ale teprve uvidí, škody ještě nemohly být sečteny,“ řekl novinářům náměstek hejtmana Libor Joukl. „Nerad bych říkal přesná čísla, protože na některých silnicích ještě leží sníh. Letošní zima byla nákladná a dlouhá,“ uvedl Joukl.

Náklady na opravy výtluků, rozsáhlých mrazových trhlin a lokálně rozpadlých vozovek se navýší o desítky milionů korun. Podle prvních odhadů by v meziročním porovnání mohla částka stoupnout o 50 až 100 milionů korun.

Kraji Vysočina patří skoro 4 600 kilometrů silnic II. a III. třídy. První opravy nebezpečných míst se už provádějí, hlavní práce na odstraňování škod by ale měly začít, až přestane sněžit a mrznout. „Pokud nám to počasí dovolí, opravujeme výtluky od začátku roku, hlavně na frekventovanějších silnicích,“ uvedl Joukl. Takové opravy jsou však podle něj asi čtyřikrát dražší než v létě, navíc nevydrží dlouho.

Vláda začátkem minulého týdne mimořádně uvolnila celkem 2,25 miliardy korun na opravy silnic a kolejí po zimě; do krajů pošle dohromady 750 milionů. Ministerstvo dopravy ale vyčíslilo škody jen na státních silnicích na 6,5 miliardy korun, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury přitom po zkušenostech z minulých let počítá pouze s 2,7 miliardami.

„Kolik peněz dostane Vysočina na opravy přibližně 420 kilometrů státních silnic I. třídy, zatím nebylo stanoveno,“ uvedla Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic. Nejvíc jsou podle ní poškozeny úseky, které potřebují opravy a investice už delší dobu. „Priority, které jsme měli loni, nemáme důvod měnit,“ konstatovala. Mezi nejponičenější teď patří například silnice v Mrákotíně na Jihlavsku, kde se už ale připravuje rekonstrukce.

ČTK