Na silnicích kraje jde o pilotní projekt. Vedoucí krajského odboru dopravy Hana Strnadová sdělila, že práce začnou v březnu, pokud to umožní počasí. „Zahájení zkušebního provozu potom předpokládáme v dubnu nebo květnu," uvedla Strnadová.

Kraj začne kamiony vážit proto, aby přetížená vozidla neničila regionální silnice. U Meziříčí bude automatický systém dynamického vážení osazen v úseku, který prý řidiči zneužívají k objíždění mýtných bran na sousední dálnici D1. Za každou tunu nákladu navíc mohu dostat pokutu 7000 korun, k tomu zaplatí správní poplatek.

Pro umístění vážního zařízení bylo nutné najít vhodné místo. Silnice musí být rovná, nesvažitá. Auta přes váhu musí jet co nejvíce plynule – bez brzdění či naopak rozjíždění. „Dynamické váhy budou umístěny před městem na šest set dvojce nedaleko sjezdu sto čtyřicet jedna Velké Meziříčí – západ," řekl velkomeziříčský starosta Radovan Necid s tím, že váhy budou instalovány ve spolupráci s městem.

Vysokorychlostní váha umožňuje zjistit přesné zatížení každého nákladního auta, které po silnici projede. Vážení tak nijak nezdržuje provoz a jeho průběh je prakticky bezobslužný. Pracovníci městského úřadu budou dohlížet na výsledky vážení. Správní řízení podle starosty bude potřeba dobře nastavit. „Očekáváme na začátku komplikace. Předpokládáme, že se to dopravcům nebude líbit a že se budou odvolávat," podotkl Radovan Necid.

Město ležící v sousedství D1 se chce bránit husté kamionové dopravě i jinak. Podle loňských údajů po silnici číslo 602 Velkým Meziříčím denně projíždí kolem 12 tisíc vozidel, z toho 1300 nákladních. Starosta Radovan Necid uvedl, že by pomohlo přijetí připravené novely zákona o pozemních komunikacích, která by umožnila místně zakázat průjezd tranzitních kamionů na silnicích II. a III. třídy. „Bylo by to bylo lepší řešení, než rozšíření mýtného na silnice nižších tříd, které by něco stálo a navíc by postihlo i místní dopravce," uvedl starosta Radovan Necid.