„Množí se problémy při uzavírání smluv na dálku. Lidé mají zájem o poradenství ohledně exekucí či insolvence ," sdělila Ilona Hovorková z oddělení bystřického obecního živnostenského úřadu.

Malé písmo dole

Modelovým příkladem je například uzavření nevýhodné smlouvy na dodávku energií na dálku, tedy po internetu. „Nabídka vypadá na první pohled lákavě a její podmínky jsou uvedeny malým písmem až dole, lidé si je pořádně neprostudují, nebo jim správně neporozumí, uzavřou nevýhodnou smlouvu a pak neví, jak ji zrušit," popsala Ilona Hovorková. „Od smlouvy mohou do čtrnácti dní odstoupit, ale prodejce je o tom většinou neinformuje, nebo jim sdělí, že to už není možné. A protože spotřebitelé neznají svoje práva, nevědí, jak se mohou účinně bránit," dodala Hovorková.

V praxi to bude v Bystřici od září vypadat tak, že lidé, kteří budou potřebovat pomoc a radu v oblastech reklamací zboží, předváděcích akcí, podomního prodeje, internetových smluv, bydlení a nájemních vztahů, cestovního ruchu, vztahu spotřebitel-pacient, ale i exekuce a insolvence či telekomunikace, obrátí se na živnostenský úřad. Případně mohou svůj problém osobně konzultovat s odborným pracovníkem v poradně pro spotřebitele. Ta by měla v prostorách městského úřadu fungovat dvakrát do měsíce, a to každé sudé pondělí od 15 do 17 hodin. Pozitivní je i skutečnost, že veškeré osobní poradenství i pomoc SOS Asociace je bezplatné. Dotazy je rovněž možné zasílat prostřednictvím webu www.asociace-sos.cz.

„Sdružení obrany spotřebitelů Asociace je nestátní nezisková organizace založená za účelem pomáhat spotřebitelům a prosazovat jejich práva. Od roku 2003 bezplatně pomáháme spotřebitelům. Začínali jsme v Jihomoravském kraji, odkud jsme záhy rozšířili svoji působnost i do dalších krajů," uvedla Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Asociace.

„Jsme tu pro vás a vždy vám rádi pomůžeme zorientovat se ve vašich právech. Aby však naše pomoc byla efektivní, je nutné, abyste se na nás obrátili co nejrychleji," dodala předsedkyně Gerta Mazalová.

Poradna SOS už nějakou dobu s úspěchem funguje ve Velkém Meziříčí. „Pro lidi je to bezesporu dobrá věc, a proto jsme ke spolupráci se sdružením obrany spotřebitelů přistoupili," poznamenal velkomeziříčský starosta Radovan Necid.

Podle bystřického místostarosty Josefa Vojty je zřízení poradny pro spotřebitele dalším krokem v ochraně obyvatel města proti záludným praktikám prodejcům čehokoliv, kteří se snaží lidem vnutit nevýhodné zboží či služby. I proto také před časem ve městě zakázali podomní prodej. „Máme už první ohlasy, kdy obyvatelé na neodbytné podomní prodejce přivolali policii a poté je identifikovali, takže ti mohli být pokutováni," sdělil Vojta.

Bystřici zřízení poradny pro spotřebitele nic stát nebude, poskytne pouze prostory v městském úřadu a vybavení, tedy počítač.

V bystřickém informačním centru v současné době mohou lidé připojit svůj podpis pod petici proti „šmejdům" nekalým prodejcům. Celý text petice je rovněž k nahlédnutí na webu www.peticeprotismejdum.cz.