Podobných strojů, pro které se hlavní díly vyrobí v Jihlavě, bude jezdit v příštích letech v Litvě a asi i na Ukrajině desítky. Mají šest náprav, hmotnost 120 tun a maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.

Lokomotivy chtějí třeba v Pobaltí

„Do Litvy bychom měli dodat 50 strojů, v průměru deset ročně. V případě Ukrajiny se jedná až o 190 lokomotiv. Jsou určeny na těžký posun. Jezdit budou hlavně na velkých seřaďovacích nádražích,“ doplnil vedoucí výroby Jiří Nováček.

A co takové zakázky pro jihlavskou provozovnu znamenají? Vybudování nové haly.

„Máme už zpracovanou studii na výstavbu haly za 180 milionů korun. Stavět by se mělo příští rok,“ prozradil Nováček.

V jihlavském provozu firmy CZ Loko pracuje 100 zaměstnanců. Ročně vyrobí zhruba 14 lokomotiv.

Lokomotivy mají motor od Caterpillaru. V závěru roku 2004 do tehdejšího ČMKS holdingu (nyní CZ Loko) majetkově vstoupila firma Phoenix–Zeppelin, která zastupuje právě zájmy amerického koncernu Caterpillar. CZ Loko má v Česku centrálu v Nymburce.

Lokomotivy se montují téměř jako stavebnice. A to i ty, které se využívají pro údržbu metra. V Praze jezdí nyní 29 speciálů, v Budapešti se zkouší jedna lokomotiva a teď si objednalo jednu i varšavské metro. „Atény jednají o dodávce asi šesti lokomotiv,“ doplnil vedoucí výroby Jiří Nováček.