Neuplynuly však ani tři měsíce a z opravené památky se již začala loupat omítka.

„Je to ostuda. Jen se na to teď podívejte, sotva párkrát zapršelo a nasněžilo, začala z mostu padat omítka. A teď už je na některých místech tak oloupaná, že je vidět základová kovová mříž. To bych čekal po letech, ale ne po necelé čtvrtině roku. Jakpak ten most bude vypadat třeba po třech vysočinských zimách?“ kroutil včera nevěřícně hlavou Stanislav Novotný ze Žďáru nad Sázavou, který kolem mostu chodí pravidelně na procházky.

Reklamace? Na jaře se uvidí

Jak tvrdí starosta města Jaromír Brychta, problémy s opravenou historickou památkou očekával, už když byla stavba mostu během pozdních podzimních měsíců dokončována.

„Tušil jsem již předem, že omítka bude opadávat. Dělali ji na poslední chvíli, nestačilo to proschnout, a jak je v tom voda, stačí, když začne mrznout, a je po omítce. A to ani nemluvím o velké kaluži, která se u Táferny po opravě pravidelně tvořila,“ nechal se slyšet Jaromír Brychta. Podle něj by se nekvalitně odvedená práce měla reklamovat, aby byla památka do začátku turistické sezony v pořádku.

Most sice není majetkem města, ale jeho vzhled a dobrý stav je vizitkou Žďáru. „Počítáme s tím, že majitel, tedy Ředitelství silnic a dálnic ČR, na výsledek oprav uplatní možnost reklamace,“ sdělil Brychta.

Ředitelství silnic a dálnic hodlá prozatím vyčkávat. „Kontroly našich staveb provádíme průběžně a na opravený žďárský most se chceme zaměřit až letos na jaře, kdy se stejně budou na památku umisťovat chybějící sochy. O reklamaci u firmy SMP CZ tedy teď v zimě neuvažujeme,“ sdělila Marie Tesařová, ředitelka Ředitelství silnic a dálnic Jihlava.

K rekonstrukci barokního mostu ve Žďáře, po němž vede silnice první třídy, přistoupil vlastník z důvodu jeho četných poškození, jako bylo například nevyhovující zábradlí, vyjeté koleje ve vozovce, vykloněné zídky, nefunkční odvodnění nebo průsaky vody klenbou starého mostu.

Opravy, které od března do října loňského roku prováděla na žďárském barokním mostě společnost SMP CZ, mezi jejíž další zakázky patří například rekonstrukce Karlova mostu, přišly na zhruba dvacet čtyři milionů korun.

Z prvního dne otevření opraveného mostu…

Stavbyvedoucího Luďka Borového ani mluvčího firmy Pavla Kameníka se však redaktorům Deníku včera nepodařilo zastihnout.

Místo originálů barokních soch světců, které pocházejí z osmnáctého století, budou na žďárském mostě stát brzy jejich repliky. Ty mají nyní v rukou památkáři a na mostě by se měly objevit v jarních měsících, pravděpodobně v dubnu nebo květnu. V průběhu umisťování soch na památku se budou muset projíždějící motoristé připravit na uzavření mostu a s ním spojené komplikace. Uzavírka by však měla trvat pouze čtyři dny.