„To vnímám jako největší nedostatek. Zkouška pak včetně zadání trvá téměř dvě hodiny a striktní zákaz dojít si po tu dobu záchod, mi připadá zbytečně tvrdý,“ vyjádřil se ředitel žďárského gymnázia Vlastimil Čepelák.

Dvě hodiny nejsou tak dlouhou dobou, ale při psychickém vypětí, které s sebou maturitní zkouška nese, lidský organismus podle odborníků reaguje jinak, než v klidovém stavu.„Většina lidí to někdy zažila na vlastní kůži a určitě by potvrdili, že při vypjatých situacích potřebovali na toaletu častěji než obvykle. A když student navíc ví, že nesmí, protože jinak zkoušku nesloží, je to horší. Zřejmě ani nebude schopen dosáhnout tak dobrého výkonu, jako bez tohoto omezení,“ uvedla brněnská psychoanalytička Helena Jírová.

Ladění detailů

„Přikláním se k tomu, že striktní zákaz opustit třídu a dojít si na toaletu po celou dobu trvání zkoušky je trochu přehnaný,“ vyjádřil se ředitel bystřické střední zemědělské školy Miroslav Novák. Podle něj státní maturity zahrnují zbytečně mnoho administrativy a jsou i technické detaily věcí, které je třeba doladit.

„Například v listech s testy do českého jazyka, na které měli studenti hodinu, bylo uvedeno, že test trvá 120 minut. Osobně si ale myslím, že projekt státních maturit bude po odstranění drobných nedostatků plně funkční,“ sdělil ředitel Novák.

O tom, že státní maturita bude po „vychytání much“ kvalitním výstupem ze středoškolského studia, je přesvědčen i Vlastimil Čepelák.„Technických nedostatků jsme zaznamenali minimum. Software byl v pořádku, neměli jsme problémy ani s HELP linkou, jak hlásili z některých dalších škol,“ dodal ředitel žďárského gymnázia.
Studenti při generálce na státní maturitu absolvovali zkoušku z českého jazyka a jako druhý předmět si mohli vybrat buď matematiku, nebo cizí jazyk.

Školy si mohly „přidat“ ještě další předmět.Veškeré zkoušky byly ve dvou úrovních obtížnosti, budoucí maturanti si mohli vybrat. Jak obstáli, to se dozvědí 3. listopadu.