Vilémovém na Havlíčkobrodsku se letos přehnala vichřice, která za sebou nechávala vyvrácené stromy a poničené střechy domů. Když se starostka městyse Jaroslava Dvořáková chtěla spojit s místními hasiči prostřednictvím krizového telefonu, neuspěla.

Měla sice přednostní přístup na síť, ale ta kolabovala. Nakonec musela dobrovolníky objet autem. „Místostarosta měl jiného operátora a ten fungoval. To byla poslední kapka a krizový telefon jsme nedávno zrušili,“ prohlásila Dvořáková.

Obec přešla k jinému operátorovi, a to i za cenu toho, že nebude mít v případě pohromy možnost přednostního volání. „Co je platné, že máte přednostní volání, když to nefunguje,“ podotkla starostka Vilémova.

Podobně se zachovali i její kolegové v dalších obcích. Příčiny rušení krizových telefonů nejsou jen v problémech se signálem, ale jde především o finanční stránku věci.

„Paušál jsme zrušili, což je jedna z podmínek pro krizové číslo, a místo toho máme telefon na dobíjení kuponem. Nemám sice přednostní volání, ale za rok ušetřím 1500 korun,“ řekl starosta Podmoklan v havlíčkobrodském okrese Jiří Zatřepálek.

Nefungoval

Starosta Jamného na Jihlavsku Jiří Pejcha si sice krizové číslo nechal, ale když se mu na něj Deník snažil dovolat, nešlo to.

„Problémy se signálem jsou, ale jen na několika místech, a pokud signál vypadne, tak je krizový telefon opravdu k ničemu,“ řekl Pavel Dvořák z odboru sekretariátu hejtmana na krajském úřadě v Jihlavě.

Dvořák ale upozornil, že krizový telefon není jediným komunikačním prostředkem.
„Dobrovolní hasiči jsou například spojeni s dispečinkem vysílačkami a většina obcí má také připojení na pevnou linku.

Problém bych viděl při kalamitních situacích na dálnici, kde často dochází k přetížení sítě,“ popsal Dvořák.

Přednostní volání mohou obce využívat na základě smlouvy ministerstva vnitra s Telefónicou O2 z letošního srpna.

Nové podmínky smlouvy umožňují krizová čísla zrušit, nebo si je ponechat. O2 slibuje, že tato čísla zabezpečují nadstandardní spojení v době krize, kdy může dojít k přetížení mobilní sítě.

„V takovém případě je vašemu krizovému číslu udělena priorita, díky které získáváte vyšší schopnost dovolat se než běžná telefonní čísla,“ napsal v dopise klientům obchodní ředitel Telefónicy 02 Tomáš Ječný.

Výhoda je podle něj také v tom, že si uživatel může vybrat jakékoli telefonní číslo a to přihlásit jako krizové, podmínkou je ale paušální tarif. Ten však starostové považují za přehnaně drahý, protože telefony přestal dotovat stát a musejí si faktury hradit ze svého.