Lídr kandidátky, současný starosta města Michal Šmarda obdržel 2152 voličských hlasů. Již nyní, před pondělním ustavujícím jednáním nových zastupitelů (10. listopadu), kde se oficiálně potvrdí nová politická reprezentace města, je jasné, že Šmarda může se svou starostenskou funkcí počítat také v druhém volebním období. To je v Novém Městě, dříve známém svou politickou nestabilitou, unikum.

„Výsledky voleb byly pro nás obrovským úspěchem, který jsme přijali se vší pokorou. Znamená to i velký závazek," řekl Michal Šmarda pro Žďárský deník.

Ovšem jaké konkrétní „závazky" a plány staronový starosta má? Poté, co se v Novém Městě znovu ustavila „duhová" vládnoucí koalice, složená ze širokého spektra spolupracujících politických uskupení, chce Michal Šmarda především dokončit nebo zdokonalit rozpracované investiční projekty. Mezi nimi například i nepřesvědčivě fungující městskou hromadnou dopravu.

Jak by mělo vypadat Nové Město za další čtyři roky, co chcete po investiční stránce stihnout?

Máme před sebou výstavbu městských lázní a sportovní haly, přestavbu galerie, budování nových chodníků a silnic, zároveň chceme zlepšit služby pro seniory, pro rodiny s dětmi a také nás čeká mistrovství světa horských kol.

V Novém Městě teď máte pověst starosty, který před voliči dokázal obhájit svou uplynulou práci, což je na místní poměry unikátní. Přesto existuje projekt, který zatím leckoho nepřesvědčil, totiž městská hromadná doprava. Myslím, že ani vás netěší, že autobus jezdívá prázdný.

Městská doprava je stále ve zkušebním provozu a testují se různé trasy i provozní časy. Je zřejmé, že obojí se musí vylepšit. Autobusy by měly například jezdit i do čtvrtí Holubka a Betlém a také bychom se měli domluvit na zajíždění do místních částí, v plánu je třeba Pohledec. Zároveň musíme dopravu nastavit tak, aby se cestující rychleji dostávali do centra města. Co se týče rozvržení denní doby, tak víme, že ráno si doprava zaslouží výrazně posílit, zatímco odpoledne je to naopak bída a o víkendech v autobusech už nejezdil prakticky nikdo. Každopádně chceme vycházet vstříc potřebám a připomínkám obyvatel. Průběžně se zvyšuje počet autobusových linek i zastávek, a v tom budeme příští rok pokračovat.

Nové Město bude v roce 2016 pořádat šampionát v závodech horských kol. Stalo se tedy Mekkou cyklistů. Co chcete nabídnout turistům, kteří si do města za cyklistikou zvykají jezdit?

Nabídneme jim kromě současných singletracků i nové trasy, které by na singletracky měly navazovat. Například je nutné vybudovat trasu Medlovským údolím až na Kadov a prioritou je rovněž cyklostezka do Žďáru. Chceme také stavět další bezpečné stezky, ať už pro chodce nebo pro cyklisty, uvnitř města a jeho blízkého okolí. Jedna z bezpečných městských stezek by měla vést třeba na Petrovice a už nyní se dokončuje nový bezpečný pás u Maršovic. Hotové jsou také nové chodníky u vlakového nádraží. Před čtyřmi lety někteří lidé soudili, že situace u nádraží je neřešitelná. Jsem rád, že se daří postupně dokazovat, že ti, kteří to tvrdili, neměli pravdu.

Města na Žďársku, především na severu regionu, bojují s postupným vylidňováním. Jak chcete zabránit tomu, aby počet obyvatel Nového Města klesl pod hranici deseti tisíc?

Musíme vytvořit takové podmínky, aby lidé ve městě prostě chtěli žít. Proto bychom se v blízké budoucnosti měli zaměřit na další rozvoj služeb pro rodiny s dětmi. Poté, co se nám podařilo zajistit místa v mateřských školách všem dětem, byl bych rád, kdyby školky a školy rozšířily nabídku svých služeb. Víme ale, že některé k tomu potřebují i nové prostory, například základní umělecká škola.

Lidé ovšem také musejí bydlet. Jsou ve městě ještě nějaké stavební parcely?

V Novém Městě na Moravě je stále ještě možná další výstavba rodinných domů, ale město musí udělat všechno pro to, aby se vytvořilo konkurenční prostředí s nabídkou stavebních míst levnějších, než jsou ta současná. Můžeme nabízet třeba vlastní parcely v místních částech, jako jsou Pohledec či Slavkovice. Ale i v samotném Novém Městě by se v budoucnu mohla a měla rozšiřovat čtvrť Brožkův kopec nebo lokalita nad Jánskou ulicí.

Aby lidé mohli bydlet, musejí mít příležitost si na život vydělat. Jak by v budoucnu měla vypadat třeba novoměstská průmyslová zóna? Vím, že několik průmyslových areálů leží ladem.

Je iluzorní myslet si, že se v Novém Městě usadí další velké podniky a že se bude zóna rozšiřovat tak jako třeba ve Žďáře nad Sázavou, Velkém Meziříčí nebo Velké Bíteši. My nikdy nebudeme průmyslové město. Ale o těch neutěšených areálech alias brownfieldech samozřejmě víme. Měli bychom proto obnovit chátrající průmyslové budovy, a tím průmyslovou zónu namísto dalšího zvětšování revitalizovat. Chceme se zaměřit na lepší využití současného prostoru a na přilákání investorů, kteří by v něm chtěli podnikat. Mezi naše priority příštích let proto bude patřit rovněž pomoc podnikatelům při získávání rozvojových eurodotací.