Ateliér potřebovala především pro fotografování dětí. Její živnost dosud nemá pevnou dobu, na dveřích nenajdete, kdy je zde otevřeno. Fotografka zatím pracuje pouze na telefonickou objednávku. „Uvidím, jaký bude o fotografování zájem, možná se toto již poněkud zapomenuté umělecké řemeslo časem promění v moji obživu," říká příjemná drobná slečna. Svoji službu zatím nikde neinzeruje, nemá žádnou reklamu, jen facebook a webové stránky www.fotosislerova.cz. V širší známost její práce přichází výhradně ústním podáním, od ucha k uchu. První zákazníci se rekrutovali z rodiny, kamarádů a známých, okruh zájemců o zpodobnění se rozšiřuje postupně, většinou z doporučení.

Zájem je o reportážní fotografování sňatků, od strojení nevěsty a rozloučení s rodiči na prahu svatebního domu přes obřad na radnici nebo v kostele, první manželský polibek, až po gratulace a slavnostní oběd. Novým obrazovým fenoménem doby je snímek z těhotenství. Podobiznu s „bříškem" chtějí mít nastávající maminky i s budoucím otcem, v žargonu se tomu říká foto těhulek.

Čtěte také: Nikdy není pozdě stát se dárcem

Magdalena se zatím nepustila do budoárových fotografií, tedy takových, v nichž se žena stává na chvíli modelkou, snímky jsou jemně erotické, nejde v nich o nahotu, téměř nic neukazují, ale probouzejí fantazii. I když se o fotografiích tohoto typu otevřeně mluví poměrně krátce, nejde o žádnou novinku. Od dvacátých let minulého století patří k dobrému tónu mít je v soukromém albu nebo ukryté v prádelníku. „Je to náročná fotografie, možná se do ní a třeba i do aktů jednou také pustím," uvažuje Magdalena. I když konečně má svůj ateliér, myslí si, že právě on nemusí být vždy tou pravou volbou. „Když by za mnou přišel lékař, budu jej přemlouvat, ať jdeme do jeho ordinace, i opraváři aut nebo hodinek by měli mít snímek ze své dílny, z pracovního prostředí," je přesvědčena mladá žena.

Soudí, že zatímco fotoaparátů je už mnohem více než lidí a pořídit snímek už dokáže každý telefon, fotografií po této digitální době mnoho nezbude. Je chybou, že minimum bývá převedeno z elektronické úschovny do papírové podložky a že fotografie se dnes tak málo ukládají do šuplíku nebo vkládají do alba. Ateliér i přirozené prostředí, ať už exteriér nebo interiér, mají své výhody i nevýhody: „Lidé dnes spíše touží po snímku pod širým nebem a mně to vyhovuje, je ovšem nezbytné počkat na dobré světlo. Já i zákazníci musejí počítat s proměnlivostí počasí, to zásadně ovlivňuje plánování focení i vyznění portrétu. A musíme brát v potaz přítomnost okolojdoucích, jejich zvědavost někdy ruší."

Čtěte také: V novoměstské porodnici se narodilo jedenáct miminek

Podle poznání slečny Šislerové větší zájem o portrétování mají mladí lidé, než senioři. Nejčastěji chtějí být zpodobněni na Zelené hoře, nebo na jejím úpatí, aby v pozadí byl Santiniho slavný kostel, případně zámek rodu Kinských. Ukazuje to na vztah obyvatel Žďáru nad Sázavou k místům, která městu vtiskla jeho génia loci. „Pro mně to má určitou obtíž. Nechci, aby se tato populární „kulisa" opakovala, musím proto hledat nový výhled nebo jiný úhel pohledu," říká fotografka. S jarem vyrazí na vycházky do okolí, bude hledat dosud neobjevené romantické kouty, kam zájemce o portrét pod širým nebem přivede.

Ivo Havlík