Dokazují to aktuální výsledky loňského testování v rámci mezinárodního výzkumu výzkumu PISA (Programme for International Student Assesment), který se zaměřuje na porovnání znalostí a dovedností patnáctiletých žáků v oblasti matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti.

„V oblasti přírodovědné gramotnosti jsme se umístili na vynikajícím 2. místě, ve čtenářské gramotnosti to bylo 7. místo, v oblasti matematické gramotnosti pak nadprůměrné 46 místo,“ potvrdil ředitel Základní školy ve Velké Bíteši Dalibor Kolář.

65 zemí z celého světa

Kromě škol z České republiky se projektu PISA zúčastnilo dalších 65 zemí z celého světa. Do hlavního šetření v roce 2009 se v České republice zapojilo 291 škol s celkem 6686 žáky včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Poté byla data ze všech zúčastněných zemí zaslána do mezinárodního koordinačního centra.

„Uvedený cyklus výzkumu byl nyní zaměřen na hodnocení čtenářské gramotnosti, proto úlohy zjišťující úroveň čtenářské gramotnosti řešili všichni žáci. Úlohy z ostatních oblastí řešila jen část žáků,“ vysvětlil Deníku Dalibor Kolář.

„V průběhu roku 2010 bude na základě oficiálních dat z mezinárodního centra připravena zpráva s konečnými výsledky, v prosinci roku 2010 bude zveřejněna národní zpráva s výsledky žáků České republiky v porovnání s ostatními zúčastněnými zeměmi,“ dodal ředitel bítešské základní školy Kolář.