Poslední cirka pětadvacítka školáků v prostorách školy včera absolvovala svoji prezentaci na libovolné téma, tedy poslední část jakési malé zkoušky dospělosti. „Téma Mozek jsem si vybrala ne proto, že bych chtěla být lékařkou, ale proto, že mě ve škole vždy zajímal přírodopis. Navíc jsem věděla, že mi s ním pan učitel Suk může hodně pomoci," řekla „deváťačka" Irena Šustrová. Před učitele se v tomto týdnu stejně jako ona se svým příspěvkem postavilo na 100 mladých lidí, kteří letos opouští základní školu.

Čeština a matika

Přestože testování znalostí dělají učitelé a jejich náctiletí svěřenci pátým rokem, rok od roku je na daleko vyšší úrovni. Zatímco v prvních letech začínali s českým jazykem a matematikou, nyní si musí žáci nachystat navíc oficiální prezentaci na počítači. Téma je libovolné, záleží na jejich uvážení i koníčcích. „Mohou se zaměřit na jakýkoliv školní předmět, jenž mají. Nechceme po nich vysokoškolské vědomosti, cílem je, aby se naučili vytvořit prezentaci, získané informace předat druhým a samozřejmě se přitom naučili vystupovat a zjistili, jak se má, či nemá člověk při takovém projevu chovat," vysvětlila smysl aktivity Eva Kociánová.

„Téma si žáci devátých tříd volí na začátku roku a osloví učitele, který jim s tím pomáhá. Některým více, některým méně. Přestože jsme letos měli například čtyři prezentace o florbalu, každá byla ve své podstatě o něčem jiném. Ať při těchto sportovních, či jiných vystoupeních jsme se nikdo nenudili," doplnila Lenka Trojanová, která společně se svojí kolegyní stála u zrodu myšlenky „maturit".

V průběhu května podstupují školáci písemné zkoušky z češtiny z toho, co se od 1. do 9. třídy naučili, nechybí praktická část mimo jiné v poznávání literárních žánrů. V matematice jde asi o šestnáct témat, například umět vypočítat obsah a obvod čtverce. Kromě pamětního listu pak dostanou deváťáci při vyřazování ve Staré radnici dokument o závěrečných zkouškách. „Neznámkujeme, jen slovně hodnotíme. Buď zkoušku vykonal úspěšně, či vykonal. Totéž platí pro prezentaci," poznamenala ještě Kociánová.

„Oceňuji, že se škola do maturitní zkoušky nanečisto pustila, což žáci určitě poté ocení u ostré maturity na střední škole. Je to pro mě velmi příjemné oživení mých jinak šedých pracovních povinností," sdělil žďárský místostarosta Ladislav Bárta.