Obecní úřad se od března nemůže s krajskými silničáři dohodnout na tom, kdo by se měl postarat o zajištění svahu, ze kterého kameny padají. Silnice patří kraji, skalnatý pozemek je v majetku obce.

Uzavření silnice působí problémy obyvatelům i firmě, která v této části Víru podniká. K strojírenské a textilní společnosti Rotter, ale také k obytným domům, chatám či úpravně vody u přehrady nyní brání přístupu zákazové značky a kovová zábrana.

Kilometry navíc

V úseku asi dvě stě padesáti metrů pod skálou, ze které spadl 1. března kámen a poničil projíždějící auto, je na krajské komunikaci instalována přenosná značka nejenom se zákazem vjezdu, ale zapovídající i pohyb chodců. To se Vírským samozřejmě nelíbí, stejně jako dohady o tom, kdo se má postarat o nápravu. „Jednali jsme s krajskými úředníky třikrát, poslali jim svůj právní výklad, ale ničeho konkrétního jsme se zatím nedobrali,“ sdělil vírský starosta Ladislav Stalmach s odkazem na to, že kámen sice spadl na krajskou silnici z obecního pozemku, ale její vlastník je podle příslušného paragrafu Lesního zákona povinen zajistit ji tak, aby nemohlo dojít k ohrožení.

„Dva a půl měsíce se nic nedělo, úsek silnice vedoucí směrem k obci Chlum-Korouhvice byl jenom provizorně zajištěn zábranami z boku. A najednou byla dvě hodiny po jednání minulý pátek silnice zatarasena. Prý hrozilo nebezpečí z prodlení. Jenže v lokalitě jsou obytné domy, musí se tam dostat sanitka, hasiči, popeláři, jezdí tudy lidé na parkoviště do Rotteru, kamiony s materiálem, auta s chemií do úpravny vody,“ vypočítal vírský starosta důvody, proč je uzavření silnice neakceptovatelné.

Cesta z opačné strany, kterou se dá do odříznuté části Víru dostat, může být dlouhá i několik desítek kilometrů. Čistě teoreticky – pokud by se chtěl dostat kamion z Bystřice do Rotteru, neujel by přímou cestou osm kilometrů jako obvykle, ale nejdříve by musel dojet do čtrnáct kilometrů vzdáleného Dalečína a odtud pak dalších šestnáct do Víru. Což by bylo zřejmě problematické. „Oficiální stanovisko k této situaci vydáme zítra, až podle výsledku našeho jednání se zástupci kraje,“ uvedla asistentka ředitele vírské společnosti Rotter Šárka Matyášková.

„Už v březnu jsme požádali bystřický odbor dopravy o vydání rozhodnutí o provedení nezbytných ustanovení včetně určení řešitele problému. Současně byla přijata přechodná opatření, tedy značení komunikace a umístění provizorních zábran. A jako vlastník komunikace jsme byli pod tlakem skutečností přinuceni okamžitě konat. V tuto chvíli neexistuje jiné řešení, než komunikaci uzavřít,“ vyjádřil se náměstek hejtmana kraje Vysočina pro oblast dopravy a silničního hospodářství Libor Joukl.

Místní lidi uzavřená silnice rozhořčila natolik, že kovovou konstrukci o víkendu odtáhli mimo cestu. V úterý byla opět na svém místě, avšak posunutá, aby ji bylo možné objet, což také většina šoférů činila. „Údajně se tam ještě mají umístit betonové překlady, které by nešly odsunout. To by pak ale rovnou mohli uzavřít celý Vír, protože kameny ze skal padají i jinde,“ uvedl starosta s tím, že se vzápětí chystají k dalšímu jednání s krajskými úředníky.

Ti si ovšem zatím stojí za svým názorem, že silnice pod skálou není bezpečná a že navíc zástupci Víru je informovali, že bezpečnost na ní vykazuje zhoršující se tendenci. Takže zneprůjezdnění části silnice je na místě. „Uzavírka bude trvat do té doby, než příslušný dopravní úřad v Bystřici nad Pernštejnem pravomocně rozhodne a bude zjednána náprava věci, kterou v minulosti nikdo důsledně neřešil,“ prohlásil náměstek hejtmana Joukl.

„Objízdná trasa byla diskutována také za účasti starosty Víru a minimálně dalších čtyř osob zastupujících obec. Souhlasíme s tím, že uzavírka je problematická a někdy představuje i několikakilometrovou zajížďku. Pokud však na silnici není životu bezpečno, a to z důvodu padání kamene ze soukromého pozemku obce, není na místě žádný kompromis,“ dodal Libor Joukl.

Zástupci bystřického odboru dopravy se připravují na šetření, kterého se zúčastní všichni v této věci zainteresovaní. Společná schůzka se má uskutečnit v Bystřici příští pondělí. „Jedná se o třináct zástupců všech zúčastněných stran, kteří se budou k problematice vyjadřovat. Nechci předjímat, protože v současné době nejsem schopen odhadnout, s čím kdo přijde,“ upřesnil Jiří Nykodým z odboru dopravy a silničního hospodářství v Bystřici.

Nykodým dodal, že kraj Vysočina, tedy v tomto případě zastupovaný majetkovým správcem komunikace, což je Správa a údržba silnic kraje Vysočina, předběžně požádal o uzavření rizikového úseku silnice do 30. září 2010.