Opravy se týkají hlavně komunikací II. třídy. Kraj za ně letos zaplatí 700 milionů korun, což je oproti minulému roku více než dvojnásobná částka. Předtím na tento účel ročně plynuly jen desítky milionů korun.

Podle Vacka byly zatím provedeny asi čtyři pětiny plánovaných prací. Objížďky již skončily na Třebíčsku, v ostatních částech kraje se řidiči mohou s omezením kvůli opravám povrchu vozovek setkat ještě v září. Lidé si občas stěžovali na nedostatečné nebo nepřehledné značení objížděk. "Vyskytly se i komplikace, ale měli jsme strach, že to bude podstatně horší," konstatoval Vacek. O značení se staraly dodavatelské firmy. "Bohužel máme zkušenosti s tím, že nové značky, které byly osazeny, třeba po víkendu zmizely," podotkl.

Během několika letních dnů se zapotili řidiči v Jihlavě. V krajském městě byly v té době povoleny tři velké uzavírky kvůli pracím na silnicích I. i II. třídy. Opravu krajské silnice se podařilo zkrátit téměř o dva týdny, podotkl Vacek.

Na uzavřené úseky silnic kvůli opravám ještě řidiči narazí například mezi Jihlavou a Polnou či u Šlapanova na Havlíčkobrodsku. Další komplikace v dopravě působí opravy a stavby na státních silnicích I. třídy či opravy místních komunikací. Průjezd Bystřicí nad Pernštejnem na Žďársku bude do konce října obtížnější kvůli rekonstrukci kanalizace.

Kraj vlastní 4600 kilometrů silnic II. a III. třídy. Před dvěma lety z nich byla v havarijním nebo nevyhovujícím stavu více než polovina. Kvůli rychlému zlepšení nevyhovujícího stavu si kraj loni otevřel svůj první dlouhodobý úvěr. Od Evropské investiční banky do konce tohoto roku odčerpá půl miliardy korun, stejnou částku přidá ze svého. Loni již získalo nový povrch asi 150 kilometrů krajských silnic.