Rozhodli o tom krajští zastupitelé. Plánovaná trasa povede po jiné komunikaci . Rozšíření silnice vedoucí ze Žďáru do Poličky, ale také s tím spojené hustší kamionové dopravy tak budou ušetřeni lidé z vesnic na trase, kteří před časem svůj nesouhlas vyjádřili v petici.

Obyvatelé Vysokého, Počítek, Skleného, Třech Studní, Fryšavy, Kadova, Krátké, Sněžného, Daňkovic a Borovnice tedy svoji při o zachování původního stavu komunikace vyhráli. „Tato silnice protíná turisticky nejatraktivnější vrcholové části Žďárských vrchů a je desetkrát křižována značenými pěšími trasami,“ uvedla členka petičního výboru Jaroslava Michalcová. Petici podepsalo více než tisíc lidí.

Zvýšený provoz, a to zejména těžké kamionové dopravy, by nejenom ohrozil místní obyvatele, ale mohl by také znamenat i částečný odliv turistů, kteří tamní lokality vyhledávají právě kvůli zachovalé přírodě. O přírodu především šlo také ochranářům ze Správy Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy ve Žďáře nad Sázavou.

„Podle mě byl návrh toho řešení naprosto nemyslitelný. Pokud by páteřní síť v úseku Žďár nad Sázavou – Sněžné – Polička prošla, došlo by tím k narušení vyvážené kulturní krajiny s dochovaným krajinným rázem a významným zastoupením přirozených ekosystémů,“ vysvětlil pracovník Správy CHKO Žďárské vrchy Jaromír Čejka důvod nesouhlasu ochranářů s tím, aby páteřní síť vedla právě přes Sněžensko.

Jak tedy bude schválená vysočinská páteřní síť na Žďársku vypadat? Ze tří variant změny byla vybrána ta, kdy ze sítě bude vyňat právě úsek silnice II/353, vedoucí ze Žďáru nad Sázavou do Poličky přes Sněžné a Borovnici.

Místo něj bude zařazena část silnice II/360, směřující z Nového Města do Jimramova, a ostatní úseky páteřní sítě již nyní zůstanou beze změny. „Obce na trase Žďár – Sněžné chtějí oblast Žďárských vrchů zachovat spíše pro turistiku, letní i zimní. Jako jediné v kraji se svého začlenění do páteřní sítě Vysočiny vzdaly,“ řekl senátor Josef Novotný.

Naopak Bystřice nad Pernštejnem se součástí sítě stát chtěla – a stala se jí. Bystřickým by ale nyní nejvíce vyhovovala varianta C. „Máme trochu obavu, aby ještě nedošlo k nějaké změně, která by město z páteřní sítě mohla vyřadit,“ uvedl bystřický místostarosta Josef Vojta.

Varianta B totiž počítá s nově vloženým úsekem silnice vedoucí z Nového Města do Jimramova, což by podle Bystřických mohlo být ohrožující. Pak už by stačilo jenom napojit Moravec na Nové Město podle varianty A a silnici Moravec – Bystřice vzít prioritu. „Jde nám hlavně o zlepšení přístupu k dálnici,“ dodal Josef Vojta.