„Letos je to snad ještě horší než loni, kdy se i policisté pozastavovali nad počtem nehod. Než se k nám technika dostane, už jsou na silnicích, kde se nesmí solit, vyjeté hluboké koleje. Ty pak ještě zledovatí a jen posyp nepomůže. Špatné dojezdové časy mají i hasiči a záchranka, autobusy nabírají zpoždění. Výsledkem našich dlouhodobých stížností kraji a na správě a údržbě silnic bylo jen doporučení, že řidič je povinen přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky. Potíž je, když o něčem od stolu rozhodují lidé, kteří takové problémy denně zažívat nemusejí,“ uvedl starosta Svratky František Mládek. Ten je už každoročními průtahy kolem zimní údržby znechucený.

„Na „esúesce“ jsou nepříjemní, když tam volám, avšak nezapomenou vyčíslit, kolik posypu u nás spotřebují. Nedávno jsem ale jel celou cestu ze Žďáru do Svratky za sypačem. Rovinky nesypal vůbec, jenom v zatáčkách. Nechceme nic jiného, než aby kraj zajistil zimní údržbu svých silnic tak, aby byly sjízdné. Proč bychom měli doplácet na to, že žijeme v místech, kde v zimě prostě sněží? Platíme daně jako ostatní a také máme stejně nastavené rozpočtové určení daní - copak někdo zohledňuje vysoko položené obce, že je zimní údržba místních komunikací oproti nížinám stojí statisíce korun ročně navíc?“ doplnil starosta.

Úseku se raději vyhnu

Řidiči, kteří vyloženě nemusejí, se problematickému úseku, a to hlavně při různých zimních klimatických změnách, raději vyhýbají. „Celou cestu ze Žďáru do Svratky jsem jela sotva čtyřicítkou a trnula přitom hrůzou, že dostanu smyk a do něčeho vrazím. Naštěstí zrovna nebyl moc velký provoz. Auto bylo místy skoro neovladatelné, protože štěrk byl už zaježděný do ledu a silnice vypadala jako jedna velká klouzačka. Mířila jsem do Proseče, ale než abych tu anabázi absolvovala ještě i zpátky, radši jsem si zajela pěkných pár kilometrů do Poličky a vzala to na Nové Město přes Jimramov, kde se solí,“ popsala svoje zkušenosti Hana Rybníčková ze Žďáru nad Sázavou.

Pracovníci Krajské správy a údržby silnic Vysočiny uznávají, že stížnosti na údržbu silnic II/350 v úsecích Žďár – Svratka a II/354 Nové Město – Svratka jsou dlouhodobé. „Úseky jsou v plánu zimní údržby zařazeny pouze jako inertní, solení tam není možné z důvodu ochrany přírody a vodních zdrojů v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy. V případě vymrznutí vyjetých kolejí používáme takzvané „ledořezy“ pro zmírnění nerovností, nelze jim ale při současném počasí úplně zabránit, obzvláště v lesních úsecích,“ konstatoval výrobní náměstek Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Julius Janeba.

Silničáři aktuálně netuší, jak to bude dál vypadat s výjimkou pro silnici z Nového Města do Jimramova, kde se poslední tři roky solit smí. „Její prodloužení bude projednáváno od dubna, a výsledek není jistý. V každém případě u tohoto úseku silnice II/360 je vidět, že solení má pro sjízdnost velký význam, musí se však zhodnotit negativní vlivy na životní prostředí, stromy, další rostliny a vodní zdroje v okolí komunikace,“ poznamenal Janeba.

Jestli v následujících letech bude v kopcích nad Jimramovem v zimě silnice opět sjízdná jen s velkými potížemi jako nyní kolem Svratky, anebo se bude dál smět solit a současně bude tato výjimka povolena i kolem Svratky, záleží na ochranářích. Respektive, zda o výjimku někdo požádá a zda bude následně schválena.

„Zda se dá počítat s prodloužením platnosti výjimky ze zákazu solení v úseku silnice II/360 Nové Město na Moravě – Jimramov, v tuto chvíli Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky (ČR) neví. Výjimka ze zákazu provádět chemický posyp cest se uděluje na žádost, a Agentura dosud nebyla požádána o udělení nové výjimky ani o prodloužení platnosti stávající,“ konstatoval Josef Havelka ze Správy CHKO Žďárské vrchy ve Žďáře nad Sázavou, která pod Agenturu ochrany přírody a krajiny ČR spadá. Podobně je to podle jeho slov i se silnicemi mezi Svratkou a Novým Městem a Svratkou a Žďárem.

„Ani na tyto úseky neobdržela Agentura žádost o udělení výjimky. Pokud žádosti obdrží, bude je řešit ve správním řízení, ve kterém bude posuzovat všechny dostupné podklady potřebné pro vydání rozhodnutí. Výsledek řízení není možné předjímat,“ upřesnil Havelka.