Podle ředitele Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV) ano. „Na letošní zimu jsme dobře připraveni,“ míní ředitel Zdeňek Vacek. „Máme šest nových strojů a podařilo se nám rozšířit oblasti s chemickou údržbou,“ uvedl.

Zlepšení by se tak měl dočkat problémový úsek před Přísekou a kopec u Řehořova na Jihlavsku. Soli se naopak v okrese nedočkají v Jamném a Hubenově.

„Odvolali se někteří účastníci řízení a solení nebylo povoleno,“ vysvětlilVacek.

Sklady jsou plné

Přestože ve skladech čeká přes 13 tisíc tun soli a téměř 100 tisíc tun zdrsňovacího materiálu, je již dnes jasné, že na některých úsecích problémy budou. „Ani sebelepší technika a tuny soli nemají šanci proti vyjetým kolejím a rozbitým cestám,“ upozorňuje provozní náměstek KSÚSV Milan Plašil.

Jako příklad uvádí proklínaný úsek mezi Štokami a Havlíčkovým Brodem. „Tam prostě problémy budou, dokud se silnice neopraví,“ přiznává.

Mezi další lokality, kde by si řidiči měli dávat pozor, řadí lesní úsek za obcí Stáj, vytíženou silnici mezi Stonařovem a Želetavou, starou cestu z Jihlavy do Pelhřimova a kopcovité okolí Nového Města na Moravě. „Jsou to místa, kde cestu, i přes instalaci zásněžek, zavívá vítr a úseky často blokují kamiony,“ vysvětlil. Zásněžek a vodicích tyčí se letos dočkáme na 250 kilometrech.

Moderní pomocníci

V boji se závějemi by měla pomoci i nově nasazená zařízení. „Téměř 250 našich vozů je vybaveno GPS systémem, který umožní dispečerům zobrazit vozidla na mapě a lépe jejich činnost koordinovat,“ vysvětlil Milan Plašil.

V praxi to znamená, že pokud někdo nahlásí problém třeba v Třešti, dispečer najde nejbližší sypač a do lokality ho nasměruje. „Řidiči ale nesmí zapomenout na to, že objet sypačem jeden okruh trvá čtyři hodiny a na nahlášené místo se tedy nedostaneme hned,“ připomněl náměstek.

Dalším moderním pomocníkem je hlásič náledí, instalovaný u Telče. „Zařízení nás rychle a přesně informuje o stavu vozovky,“ popsal Plašil.

Úplnou novinkou je vznik krajského dispečerského centra s telefonní linkou 567 117 100, na které se v době kalamit mohou obracet řidiči z celého kraje.

„Ani nejlepší přístroje a dispečeři ale nedokáží dělat zázraky, a pokud vytrvale sněží, řidiči musí s problémy počítat,“ upozornil náměstek. „Mít přezuté auto a v kufru vozit řetězy se vyplatí víc než nadávat na silničáře,“ uzavřel.