Na zimu se chystají také silničáři. Pro ty zima úředně začíná prvního listopadu a končí posledního dubna.

„Na přelomu let 2012 a 2013 najely vozy zimní údržby 122 tisíc kilometrů, minulou zimu to už ale bylo jen 46 tisíc kilometrů. Je tedy nutné vycházet z předchozích let, nejen z té minulé zimy, která byla extrémně nízká," uvedl ředitel krajské správy a údržby silnic Jan Míka.

Podle letošního plánu by se silničáři měli připravit na údržbu 442 kilometrů silnic první třídy a čtyři a půl tisíce kilometrů druhé a třetí třídy. Bezmála tři stovky kilometrů vozovek udržovány nebudou, což je přibližně stejně jako minulý rok.

Kradou se sněhové tyče a zábrany

U silnice se začínají objevovat sněhové zábrany, které by letos měly chránit šedesát kilometrů vozovek. I s těmi je ale podobný problém: „Zásněžky nemůžeme nechat ani ve škarpě. Ve chvíli, kdy je tam přivezeme, tak je potřeba ten den, nejdéle druhý den, všechny rozmístit po poli. Protože když je někde necháme ležet déle než jednu noc, tak pak už nemáme co rozmisťovat," uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl.

U silnice se již začaly objevovat také sněhové tyče. „Ve vánici je to pro řidiče v sypači jediný orientační bod. Tyče jsou ale důležité i pro řidiče autobusů a kamionů," vysvětlil Joukl a dodal, že tyčí bude rozmístěno šedesát tisíc. Každou zimu se jich ale tři tisíce ztratí. Jsou buď odváty větrem nebo ukradeny.

Krajská správa silnic má na letošní zimu k dispozici 151 sypačů, z toho 29 je nově koupených. Nyní je už třicet procent techniky připraveno k výjezdu. Speciální technika, která je potřebná při nouzových situacích a kalamitách, je k dispozici u dodavatelů. Jde o několik desítek závěsných radliček, šípových pluhů a fréz.
Při kalamitách se do akce zapojí i složky integrovaného záchranného systému například při kalamitě před dvěma roky tak při vyprošťování pomáhala i armáda s tankem.

„Když nám někde zůstane viset kamion, pak jej opravdu nemůžeme vyprostit. Nemáme na autech závěsy, nemáme pojištění. Když bude navíc někdo hodinu vyprošťovat jeden kamion, tak potom nejede nikam jinam," popsal Joukl.

Podle policejní mluvčí Dany Čírtkové je také nutné, aby měli řidiči na autech dobré pneumatiky. Zákon uvádí, že v období od prvního listopadu do konce března se musí vyjet v zimním obutí například když sněží, teplota poklesla pod čtyři stupně nebo je nepříznivá předpověď počasí.

„Nebude to ale tak, že bychom se hned prvního listopadu hnali k pokutování řidičů. Kontrolovat začneme až pokud by nasněžilo, objevila se ledovka, nebo byl předpoklad zásadní změny počasí," uvedla mluvčí.

„Budeme se však zaměřovat hlavně na ty komunikace, kde je silnější provoz. Nebudeme pokutovat nikoho, kdo nebude mít zimní obutí, když je sucho," doplnila za policii Čírtková s tím, že jde o každoroční běžnou praxi.

Aneta Hrdličková