Sdílená kola připadají jako dobrý nápad Daně Moravcové, která má ve Žďáře cykloservis. „Ten koncept znám a určitě ho vítám. Nejsem si jen jistá, jestli ho budu využívat já. Kolo už mám. Nicméně spoustu lidem to může pomoci. Sdílená kola ale nebudou stačit. Mělo by být i více cyklostezek a dalších tras. Aby lidé mohli jezdit po městě bezpečněji a klidněji. Já teď do centra nezajíždím a musím na kole kvůli řidičům být opatrnější,“ ohodnotila cyklistka. Jak budou situaci řešit, přiblížili radní.

Obchvat začne na křižovatce ulic Chelčického a Jihlavská.
VIDEO: Obchvat Žďáru. Podívejte se, v jakých místech vznikne

Starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos oznámil, že podíl cyklodopravy ve městě je pouhá čtyři procenta v porovnání s dalšími možnostmi. „Kvůli tomu jsme si stanovili ambiciózní cíl. Do roku 2030 chceme ten podíl zvýšit na patnáct procent. Žďár bude vstřícný vůči cyklistům a různým způsobům nemotorové dopravy. Jenže se pro to musí udělat velké množství práce. Budeme se věnovat stezkám, doprovodné infrastruktuře a systémovým opatřením,“ nastínil Mrkos.

V současnosti projektanti připravují cyklostezku v Jihlavské ulici. Ta navazuje už na hotovou část, která směřuje do Radonína. Mezi další projekty patří stezky pro cyklisty, které vzniknou u náměstí Republiky a v Sázavské ulici. Ta v budoucnu protne park Klafar. Ještě letos vznikne ve Žďáře nová trasa v Neumannově ulici. „Zaměřujeme se i na smíšené stezky, kde se mohou pohybovat jak chodci, tak cyklisté. Některé chodníky jsou označené značkami, které umožňují pohyb cyklistů,“ řekl starosta s tím, že se jejich počet do budoucna naroste.

Ulice ve Žďáře nad Sázavou, ilustrační foto
Švermova, Libušínská nebo Okružní. Ve Žďáře připravují opravu několika silnic

Hlavní novinkou pro letošek má však být již zmíněná možnost využití sdílených kol. „Nyní připravujeme soutěž. U veřejných budov a škol vzniknou kryté odstavy. Na kola tam nebude pršet, když je zrovna nebudou lidé používat. Zároveň na ně dohlédnou kamery kvůli bezpečnosti. Připravujeme i cyklomapu a webové stránky, které se tomu budou věnovat,“ vysvětlil starosta Mrkos a doplnil, že v budoucnu se cyklisté ve Žďáru dostanou bezpečně a legálně z okraje města do centra.