Nyní se jedná o pět set osmdesát pět tisíc korun za rok, které Novoměstští vynaloží, aby obyvatelům zlepšili dopravní spojení – udrželi v provozu ztrátové linky. V příštím roce by se ale žádné nové zřizovat neměly.

„Zkušebně bylo spojení do Jam protaženo až do Hlinného, ale společnost Zdar vyhodnotila, že zájem byl minimální, realizace tedy nemá smysl,“ přiblížil vedoucí dopravního odboru novoměstského úřadu Petr Pazour.

Minimálně tři sta tisíc korun se v příštím roce chystají vynaložit na dotaci autobusů ve Velké Bíteši. „Nemáme železnici, takže doplácíme na autobusové spoje mimo školní vyučování, v sobotu a v neděli a další. V září jsme žádali Bítešskou dopravní společnost o posílení o další tři ranní linky a po vyhodnocení ztrátovosti z toho budeme vycházet pro příští rok,“ informoval starosta Bíteše Miroslav Báňa.

Linka do Brna

Podle jeho slov je ztrátové například ranní spojení do Brna, kam lidé ve velkém směřují do práce a studenti do škol. Autobus se pak vzápětí vrací, aby bylo pokryto další dopravní spojení. Jenže zpět do Bíteše v tu dobu jede minimum lidí, spoj je nevytížený a finanční deficit je musí uhradit z městské kasy.

Pouze jen na několik spojů oproti Bíteši doplácí v Bystřici nad Pernštejnem. „Co se týče požadavků, jež vzešly od obyvatel, vždycky se vše podařilo vyjednat se Zdarem, se kterým je dobrá komunikace. Nemá ale smysl, abychom dopláceli na autobus, ve kterém jede pár lidí. To se týkalo například spoje v pozdních večerních hodinách ze Žďáru, odkud se lidé vraceli z odpolední směny. Ten byl po zkušební době zrušen, protože jezdil takřka prázdný,“ sdělil bystřický místostarosta Josef Vojta.

Čtyři sta tisíc korun za rok vynaloží na autobusové spoje nad rámec základní obslužnosti hrazené krajem ve Velkém Meziříčí. „V příštím roce by se předběžně měly změnit jenom drobnosti, rozsah by měl zůstat stejný. Zatím se to ale konkrétněji neřešilo, to už je na novém zastupitelstvu,“ prohlásil velkomeziříčský starosta František Bradáč.

Sty tisíci korunami ročně dotují linky ve Žďáře nad Sázavou. A nemělo by se to výrazněji změnit ani napřesrok. „Rozsah linek předpokládáme stejný, dotujeme jenom spoje do místních částí města,“ uvedl Miloslav Dvořák z komunálního odboru žďárské radnice.

Jestli se objem krajských dotací na základní dopravní obslužnost příští rok změní, což je pro obce důležité, zatím není jasné. „Otázka financování základní dopravní obslužnosti je součástí právě probíhajícího projednávání a příprav rozpočtu kraje Vysočina na příští rok,“ řekla krajská mluvčí Jitka Svatošová.

---------------

Jak to funguje?

– kraje hradí v rámci základní dopravní obslužnosti (ZDO) dopravcům ztráty na vybraných spojích

– provozní náklady linek, které jsou nad rámec ZDO a jsou ztrátové, obce dotují ze svých zdrojů (z vlastní vůle), pokud je chtějí zachovat