U autobusů a náklaďáků se ovšem nic ponechat náhodě nedá nebo spíš nemá. Větší dopravci se na sezonu sněhu a mrazu připravují vesměs pečlivě. Málokdo z laiků ovšem ví, že většina autobusů na zimu nepřezouvá. Jezdí totiž na univerzálních pneumatikách.

„Používáme celoroční záběrové pneumatiky s hrubým vzorkem. Jsou spíše na zimu, ale dobře fungují i v létě,“ řekl Jan Uchytil z rodinné firmy, která sídlí v Rudíkově a provozuje čtyři autobusy a dva minibusy. „Pořídili jsme speciální typ, vyvinutý pro autobusy. Vydrží nám dva až tři roky, najedeme na nich třeba i 200 tisíc kilometrů,“ doplnil Uchytil.

U osobních aut se během posledních let prosadil trend používat na zimu kompletní kola, tedy disky s pneumatikami. Sejmutí a opětovné nazutí na disk konstrukci pneumatiky a jejím vlastnostem příliš neprospívá. Proto je dobré mít dvě sady kol. Ideální by to možná bylo i v případě náklaďáků a autobusů, ale realita je jiná. Finanční náklady jsou nekompromisní. Disk stojí kolem tří tisíc korun, guma třeba i 15 tisíc korun.

Jedny kvalitní pneumatiky stačí

Kvůli šetření se proto mezi mnoha dopravci ustálilo používání celoročních pneumatik.

Výrobci je za tímto účelem vyvinuli. Ryze zimní obutí pro autobusy existuje, na všech čtyřech kolech se na něm ale jezdí jen v alpských regionech nebo v severských státech.

Používání celoročních pneumatik pro městské i linkové autobusy potvrdil i Milan Dygrýn, ředitel firmy Trado-Bus. „Na autobusech máme celoroční pneumatiky. Výměny směřujeme na podzim, aby byly autobusy na zimu dobře obuté,“ řekl.

V obutí mají přehled

„K přípravě na zimu přistupujeme odpovědně. Agendu pneumatik máme detailně propracovanou. V okamžiku, kdy obujeme pneu na autobus, víme, v jakém je stavu a známe pozici, na které je umístěna. Předmětem kontrol je i huštění,“ vysvětlil ředitel Dygrýn. V září prý firma dělala velkou kontrolu linkových autobusů i MHD. Sledovala se mimo technické záležitosti i ustrojenost a čistota.

Firma Tredos provozuje kolem 50 autobusů. Sídlí v Třebíči, pobočku má v Ivančicích.

„U dálkových autobusů máme na všech zimní pneumatiky. Jezdíme i do lyžařského regionu na Hochkar,“ řekl jednatel Pavel Kotas. U linkových autobusů mají na předních nápravách celoroční, na zadních tytéž nebo i zimní.