S vyjetými kolejemi či dokonce samotnými jezdci se ochranáři i turisté setkávají přímo v chráněných územích mimo vyznačené silnice pro motoristy. „S kamarádkou jsme jich při výletu v lesích v okolí Nového Města na Moravě potkali na jedné cestě dokonce sedm. Bylo to, jak když se za námi řítí kamion. Hrozný randál. Když jsme se otočily, uviděly jsme sedm čtyřkolek, které měly brněnské registrační značky,“ vzpomínala na nepříjemný zážitek Pavlína Doležalová z Bystřice nad Pernštejnem.

Chytit řidiče při činu je problém

Kvůli strmému svahu, který byl podél úzké cesty, neměly turistky podle svých slov kam uhnout. „Prostě jsme si stouply na kraj a doufaly, že nás nepřejedou. Měla jsem opravdu strach, nejpomaleji totiž zrovna nejeli,“ dodala žena.

Jak tvrdí ochranáři, jsou na bezohledné řidiče čtyřkolek, terénních motorek či vozů zatím krátcí. „Před pár dny například jeden turista takového řidiče na čtyřkolce vyfotil. Snímek předal policii, které se podařilo majitele stroje vypátrat. Na fotografii měl však černou helmu, proto nemohli prokázat, že na stroji jezdil opravdu on,“ řekl pracovník správy CHKO Jaromír Čejka.

Skepticky se na problém dívají i policisté. „Největší potíž je tyto jezdce chytit při činu. I kdybychom byli na místě včas, pronásledování terénních čtyřkolek s fabiemi nebo feliciemi je prakticky nemožné,“ vyjádřil se mluvčí žďárské policie Václav Kučera.

Ochranáři se přesto nevzdávají a doufají, že ve spolupráci s policií a lesníky na nezodpovědné řidiče jednou vyzrají, a ti budou platit. „Pokuty navíc nejsou nijak malé. Pohybují se od několika set korun až třeba do dvou set tisíc,“ informoval Jaromír Čejka s tím, že by ochranáři rozhodně chtěli začít spolupracovat i s pracovníky půjčoven čtyřkolek.

Své zákazníky o zákazech poučují

Jedna taková je například v Rekreačním středisku Zubří. „Všichni naši klienti, kteří si čtyřkolky půjčují, musí mít řidičský průkaz skupiny B. Nakoupili jsme tři stroje, které mají klasické registrační značky. Před jízdou lidé podepisují dokument, v němž je i bod, že budou dodržovat dopravní předpisy a budou tak jezdit pouze tam, kde se smí,“ uvedl pracovník půjčovny v obci Zubří na Novoměstsku Milan Candrík.

Jak ale dodal, čtyřkolky jsou již dva měsíce v servisu. „Bohužel se nám porouchaly, takže v současné době je není možné zapůjčit,“ dodal Milan Candrík.

-----------

Čím déle jezdí Pavel na stroji, tím je drzejší

Od jízdy v zakázaných místech Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy neodradí milovníky čtyřkolek ani desetitisícové pokuty. „Všechno je to o adrenalinu,“ říká dvaatřicetiletý Pavel, který na čtyřkolce jezdí už rok.

Proč jste si koupil právě ji?
Jako vozíčkář totiž nemám moc příležitostí dostat se do přírody. Ostatní třeba chodí na procházky nebo jezdí na kole, ale to já nemůžu. Proto jsem si pořídil čtyřkolku, a když mám náladu, vyrážím na výlety.

Kam se na stroji nejraději vydáváte?
Jezdím například v okolí Fryšavy a Kadova.

Víte o tom, že se na čtyřkolce může pouze po silnicích a cestách k tomu určených?
To ví určitě každý. Ale ne všichni to dodržují. Samozřejmě, že se snažím jezdit jen tam, kde je to povolené.

Takže jste se nikdy nepustil do terénu, kam se na čtyřkolce nemůže?
Lhal bych, kdybych řekl, že ne. Zrovna nedávno jsem se byl podívat v okolí Žákovy hory a vzal jsem to i místy, kam se na čtyřkolce nesmí.

Víte, že vám za to hrozí desetitisícové pokuty?
Jak vysoké sankce jsou, netuším, ale vím, že kdyby mě někdo chytil, budu platit. Počítám s tím. Ale nemůžu si pomoct. Čím déle mám čtyřkolku, tím jsem drzejší.

Takže je to asi všechno o adrenalinu, že?
Přesně tak. Jet po louce nebo někde v lese v terénu, to se s jízdou po silnici přece vůbec nedá srovnávat. To bych pak mohl jezdit autem. Navíc čtyřkolky jsou přece pro terén určené.

Odradilo by vás něco od jízdy v zakázaných místech?
Asi přísnější zákony. Ale kdo ví. Možná bych měl strach pár měsíců a pak bych to zase začal zkoušet.