Na Žďársku ale většina družstev a soukromníků se žádným přilepšením nepočítá. „Plochy na výsev jsou dány a z agrotechnických a rostlinolékařských důvodů se zvyšovat nebudou, takže k žádné radikální změně oproti dosavadnímu stavu nedojde,“ uvedl Pavel Pala, ředitel Zemědělské agentury ve Žďáře nad Sázavou.

Jinými slovy, stejná plodina nemůže být vysazována do stejné půdy i několik let za sebou. Její úroda by jinak byla minimální a hrozilo by napadení škůdci. Navíc je řepka velmi náročnou plodinou. „Je to dost nákladná plodina, hektar nás stojí přes dvacet tisíc korun,“ potvrdil Josef Novotný ze Zemědělského družstva v Novém Městě na Moravě, které letos vysadilo dvě stě hektarů řepky.

Motory se kvůli biopalivům upravovat nebudou

Povinně se biopaliva do pohonných hmot budou přidávat od příštího roku. Do motorové nafty má být však plošně přidáván takzvaný metylester řepkového oleje už od letošního září.

Nejprve to budou dvě procenta, od 1. ledna 2009 až 4,5 procenta. „Pokud jsem informovaný, tak do pěti procent obsahu řepky v naftě není nutné upravovat motory, takže žádnou invazi řidičů nečekám,“ uvedl automechanik, který si nepřál být jmenován.

Co se týče zdražení pohonných hmot, obohacených o biopaliva, podle odborníků se bude pohybovat v řádech desetihaléřů. „Mělo by se to naopak zlevnit, když to zlepšuje životní prostředí, nechápu, proč zase budeme platit víc,“ rozzlobil se Matěj Navrátil ze Žďáru nad Sázavou, který jezdí do práce autem každý den.