Redakční test se uskutečnil ve všední den krátce před polednem na hlavní žďárské poště v Nádražní ulici.

A jeho výsledek? Zaplacení složenky bylo vyřešeno za necelých šest minut, zato zaslání doporučeného dopisu se protáhlo na čtvrthodinu.

Přitom doba kolem poledne bývá na poště obvykle nejklidnější, což si myslí také šestašedesátiletá žďárská obyvatelka Ludmila Machová. „Pokud je to jen trochu možné, chodím na poštu kolem poledne, to tam bývá lidí nejméně. Jít tam ale třeba ve tři odpoledne, kdy se všichni vrací z práce, to chce opravdu pevné nervy,“ říká Ludmila Machová.

Na žďárské poště fungují takzvaná vyvolávací zařízení, která by měla vyřizování jednotlivých úkonů zrychlit a usnadnit. Díky tomuto systému také mohou zaměstnanci pošty evidovat, jak dlouho jejich zákazníci musejí čekat a o které okruhy služeb je největší zájem.

Informace takto získané ale nelze nijak výrazně zobecňovat. „Nákupní chování lidí se asi nikdy nepodaří úplně odhadnout, stejně jako dobu, kdy je na poště nejvíc zákazníků. Situace se totiž neustále mění. Více lidí samozřejmě chodí kolem Vánoc, po práci a v době, kdy se berou důchody. Není to tak ale vždycky,“ vysvětluje mluvčí České pošty Dita Václavíková.

Její slova potvrzuje také pětadvacetiletý Petr Váňa ze Žďáru. „Dřív jsem se poště vyhýbal hlavně odpoledne, protože jsem měl zažité, že je tu hodně lidí. Ale někdy se mi stane, že i v tuto dobu vše vyřídím za pár minut,“ tvrdí Váňa. Pošta se pro zkrácení čekací doby snaží zřizovat maximální množství univerzálních přepážek, tedy takových, které budou uzpůsobeny pro co nejširší spektrum služeb. Postupně se vyvolávací systém zavádí také do menších měst.

------------------

Počet zpožděných zásilek loni velmi vzrostl

Přestože počet zásilek přepravených Českou poštou nebyl loni vyšší než v jiných letech, množství zpožděných zásilek vzrostl poměrně výrazně.

Zatímco v roce 2005 doručila pošta pozdě téměř čtyři procenta všech zásilek, minulý rok už to bylo skoro jedenáct procent. Podle výsledku testu Deníku, který ze čtyřiasedmdesáti velkých pošt v republice posílal do centrální redakce v Praze doporučené dopisy, se zpozdilo pět zásilek.

Podobně se loni zvýšil počet reklamací, z nichž drtivá většina se týkala právě pozdního dodání zásilky. Zatímco předminulý rok jich bylo přes pětačtyřicet tisíc, loni lidé podali těchto reklamací o třináct tisíc více.

Kvalitu a rychlost doručování ve své zprávě nedávno výrazně kritizoval také Český telekomunikační úřad. Ten České poště vytýkal, že neplní své právní povinnosti, a dokonce jí hrozila od úřadu až dvoumilionová pokuta. Podle České pošty jsou však vzhledem k celkovému počtu zásilek pochybení spíše ojedinělá.

„Český telekomunikační úřad poskytuje řadu údajů, jistě ne úmyslně, které vytržené z kontextu nepodávají věrohodný obraz o České poště,“ říká tisková mluvčí České pošty Dita Václavíková.

Přesto uznává, že výsledky České pošty nebyly loni ideální. „Zpožďování zásilek bylo naší největší bolestí v souvislosti se spuštěním nového sběrného přepravního uzlu v Brně, který se opravdu podepsal na celkovém čísle,“ připouští Denisa Václavíková.
Podle Václavíkové má tento problém již Česká pošta za sebou.

Jana Ševčíková, Martin Dohnal