„Jsem moc vděčný za tuto zprávu. Zatímco v některých lokalitách je hned několik přechodů doslova na pár metrech, jinde ani jeden. Což je právě případ ulice 1. máje. Aut po ní projede hodně, někdy jsou dost rozjetá, takže svůj význam přechod bezesporu mít bude," poznamenal Jaroslav Moravec ze Žďáru nad Sázavou.

Bílé pruhy z jednoho okraje silnice na druhý vítá Jana Augustová, která tam vozovku překonává dvakrát denně při cestě do a ze zaměstnání. „Stejně je na tom dle mého názoru mnoho dalších lidí. Nejenom těch pracujících, ale také například maminek, jež ráno vedou děti do blízké mateřské školky a odpoledne si je zase vyzvedávají. Nedaleko je navíc budova pedagogicko-psychologické poradny," kon-statovala pětatřicetiletá žena.

Jak připustila žďárská starostka Dagmar Zvěřinová, další krok ke zvýšení bezpečnosti chodců udělají v tomto případě právě na základě požadavků od obyvatel města. „V lokalitě jsme nechali pracovníkem odboru dopravy provést místní šetření a měření. Ta ukázala oprávněnost jejich nároku. Přechod tedy zřídíme, již jsme jej schválili v radě," řekla Zvěřinová.

Zmiňované měření bylo v ulici prováděno hned pětkrát, a to například v květnu, červnu, těsně před prázdninami a to poslední začátkem října. Vyplynulo z nich mimo jiné to, že lidé přechází komunikaci na dvou místech: Tím prvním je roh komerční budovy v křížení ulic Veselská a 1. máje, druhým trasa vedoucí napříč, přímo křižovatkou ulic Veselská, Husova a 1. máje.

„Vzhledem k tomu, že tam jsou pouze dva přechodové úseky, je velmi pravděpodobné, že když zřídíme přechod v prvním z nich, bude lidmi využíván. Že se na něj budou stahovat i chodci, kteří dosud chodí napříč," míní druhý místostarosta Ladislav Bárta.

Ke vzhledu i technickým normám se musí nyní vyjádřit dotčené orgány, třeba policie. Podle náročnosti odhaduje radnice, že do výstavby přechodu pro chodce investuje přibližně od 100 do 150 tisíc korun. Výdaj bude zahrnut do rozpočtu města na příští rok, stavět se začne na jaře.

„V ulici se pohybuje nejenom hodně pěších, ale hlavně se v ní zvýšil počet projíždějících vozů, byť v místě nevznikl žádný velký obchod. Prý se tak děje díky nedaleké okružní křižovatce U Ivana, která v lokalitě zrychlila dopravu. Tím zároveň došlo k jejímu rozmístění i do jiných ulic, šoféři tedy nevyhledávají při cestě na Stalingrad či z něho výlučně jen ulicí Strojírenskou," dodala starostka Dagmar Zvěřinová.

Přechod pro chodce chtějí obyvatelé Žďáru nad Sázavou dále „nakreslit" rovněž v ulici Okružní-dolní. Pod petici za jeho zřízení se podepsalo celkem 344 osob. Zda bude, či ne rozhodnou radní na základě studie proveditelnosti, o jejíž zpracování požádali.