Radnice druhého největšího města na Žďársku se totiž chystá rozesílat do domácností zvláštní informační leták s návodem, jak se chovat při krizových situacích. „Jde o základní sdělení obsahující typy výstražných hlášení, kde najít informace při povodni, jak má vypadat evakuační zavazadlo a podobně," vyjádřil se starosta Radovan Necid.

Příručka je složená do rozměru běžné vizitky a určená k dlouhodobému uložení v každé domácnosti. Lidé by ji měli mít uloženou na místě, kde bude kdykoliv přístupná k nahlédnutí. Její formu a velikost převzala radnice z podobného materiálu, který má k dispozici krajský úřad v Jihlavě. Jak poznamenal starosta, vhodná jim přišla také proto, že malý a skladný sešitek lze rozložit na formát A4 a popisuje problematiku na schématech a obrazcích.

Tištěný pomocník shrnuje sdělení o fungování varovného systému ve městě, o druzích signálu, který mohou jeho obyvatelé slyšet, a co dělat, když zazní sirény. Popsány jsou typy povodní, s nimiž se lidé v Meziříčí mohou setkat, a součástí je návod, jak postupovat při vyhlášení evakuace. Samozřejmostí jsou krizová telefonní čísla od plynařů až po všechny složky integrovaného záchranného systému.

„Do domácností ve Velkém Meziříčí i jeho místních částech bude v příštím týdnu rozesláno sedm tisíc kusů těchto letáků. Náklady na jejich pořízení činily téměř sedmnáct tisíc korun," doplnil místostarosta města Josef Komínek.

Tímto krokem reaguje radnice na událost z jara loňského roku, kdy blesk uhodil do několika budov na Náměstí. Přitom shořely klíčové prvky počítačové sítě, přestaly fungovat pevné telefonní linky, systém automatického varování zkolaboval a o třicet minut později začal vysílat do městského rozhlasu evakuační výzvu a spustil varovné sirény. Hlášení se podařilo zastavit až za dvacet minut.

„Jediným funkčním komunikačním nástrojem tak byly mobilní telefony, jenže ty přestaly být funkční ihned poté, co lidé začali zjišťovat, co se děje. Jednoduše řečeno, nikdo z vedení města se nemohl mobilem nikam dovolat, protože měl přístroj doslova zahlcený smskami a telefonáty, které čekaly na lince," zavzpomínal ještě na dramatické okamžiky Radovan Necid.

V důsledku této příhody došlo ke zkontrolování a úpravě fungování automatického varovného systému, strážníkům byla pořízena vysílačka, díky níž se v případě krize dorozumí s policií a hasiči. „Leták vítám, na jednom papíru najdu všechny důležité informace pro případ nouze," řekla Eva Krčálová z Meziříčí.