Zimní údržba je zatím levnější než v minulých sezonách. Ale zima ještě nekončí a sníh a ledovka mohou částku ještě navýšit, uvedl v tiskové zprávě hejtmanův náměstek Libor Joukl (ČSSD).

Loňská zima stála silničáře na Vysočině 222 milionů korun a o rok dříve byly náklady na zimní údržbu v kraji ještě zhruba o deset milionů vyšší. "Vlivem velkých výkyvů počasí a teplotních rozdílů ale letos očekáváme více poničených cest," upozornil Joukl. 

Díky teplejší zimě teď měli silničáři méně zásahových dní než o rok dříve. A to přes to, že v polovině minulého měsíce musel Kraj Vysočina kvůli sněžení a větru na celém území vyhlásit kalamitní stav, který trval dva dny. Kalamitní dny patří z hlediska zimní údržby mezi nejdražší. "Jsou najímány i externí pomocné síly s nakladači nebo traktory. Jeden kalamitní den pak vychází na osm až deset milionů korun," přiblížil Joukl. 

V dlouhodobějším srovnání se z kalendářních měsíců krajské správě a údržbě nejvíc prodražil prosinec 2010, kdy na zajištění sjízdnosti komunikací v kraji padlo skoro 93 milionů korun. Naopak nejlevnějším zimním měsícem byl loňský únor, v němž čištění vozovek stálo 25 milionů. V letošní zimě byl únor naopak nejdražší, z rozpočtu silničářů ubral 55 milionů Kč.

Silničáři na Vysočině se v zimě starají o sjízdnost asi 4300 kilometrů krajských silnic druhé a tetí třídy a dalších zhruba 440 kilometrů státních tahů první třídy.