Nyní se však celý problém stal historií. Komunikace je nyní k dispozici řidičům a průjezdná.

„Je to super. Ušetřím tím spoustu času. Škoda, že to není delší, ale aspoň něco. Ta objížďka přes Puklice byla katastrofa,“ řekl Deníku Václav Bouček, který denně cestuje za prací z Jihlavy do Třebíče.

Oddechnout si mohou i obyvatelé v Puklicích, přes které vedla objízdná trasa, a denně se setkávali se stovkami aut.

„Ulevilo se nám. Provoz je o hodně nižší. Jezdí jen ta auta jako dříve, než byla zavedena objížďka. Situace je výrazně klidnější,“ řekl starosta Puklic Karel Tůma.

Spokojenost vládne i na kraji. „Jsem rád, že stavební firma druhý termín dodržela (31. července – pozn. red), na druhé straně mě mrzí, že se stavba zpozdila,“ konstatoval hejtman kraje Miloš Vystrčil.

„Co jsme slíbili, to jsme splnili. Stavba je kvalitní a bude sloužit desítky let, řekl Richard Lang, ředitel společnosti D.I.S., která stavbu provedla.

Na investici ve výši 185 milionů měl kraj Vysočina přislíbenou dotaci ze strukturálních fondů Evropské unie. Ta dosáhla celkové sumy ve výši 120 milionů korun.

Právě transfer evropských peněz do krajské kasy byl ohrožený, pokud by nebyl dodržen termín dokončení.

„Tím, že stavba byla uvedena do provozu, se zajistilo, že evropské dotace ohrožené nejsou. Již přišla první splátka z evropských peněz,“ řekl náměstek hejtmana Václav Kodet.

Ten dodal, že částka 185 milionů je nepřekročitelná. Krajský úřad tedy počítá i s nižší cenou.

Budou sankce?

Kraj povede v následujících týdnech vyjednávání s firmou D.I.S. „Sankce stanoveny nejsou. O jejich výši se vede technická diskuse. Je důležité určit, které dny z prodlení je možné objektivně započítat zásahu vyšší síly, tedy kdy se stavět skutečně nemohlo,“ dodal náměstek.

Výše penále musí být známá do té doby, než proběhne platba poslední faktury. Z její částky se sankce odečte. Kraj předpokládá, že to bude do konce srpna.

„Doufám, že dojdeme k dohodě,“ zakončil hejtman.

„Svou práci jsme provedli a byla to fuška. Nevíme, jak se k tomu postaví investor a jak se zachová,“ řekl Lang.

Stavba začala v dubnu roku 2006. První termín dokončení byl stanoven na 31. listopad téhož roku. Nebyl však dodržen. Poslední termín dokončení byl 31. červenec 2007. Silnice je průjezdná od středy, oficiální otevření proběhne v pátek.

RODILA SE TĚŽCE

ZAHÁJENÍ PRACÍ. Ačkoliv předání stanoviště stavební firmě proběhlo v prosinci 2005, práce na silnici začaly kvůli nepříznivému počasí až v dubnu následujícího roku.

KONEC V NEDOHLEDNU. Stavba měla být dokončena v listopadu 2006. Zástupci stavební firmy dvakrát potvrdili reálnost dodržení termínu. Nestalo se tak. Přestože zima byla velmi mírná, stavbaři pokračovali v práci až 19. března 2007.

VOZOVKA PŘIPRAVENA. Řidiči i přes zákaz využívali hotovou silnici už 23. července 2007. Otevřena byla o dva dny později.

Foto: DENÍK/Josef Němec (3x)