Muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka vzniklo poměrně nedávno. S vytvářením sbírky bylo započato až v roce 1995. Trochu jinak je tomu s velkomeziříčským muzeem. „Oddělení pozemních komunikací bylo u nás založeno v letech 1978 až 1979 a vše vyvrcholilo otevřením nové expozice, která byla věnována dálnici D1 a D2 v roce 1980,“ řekla ředitelka Muzea Velké Meziříčí Irena Tronečková.

Zmenšené modely

V oddělení pozemních komunikací najdou návštěvníci kromě trojrozměrných exponátů, jako jsou například modely mostů i archiv pozemních komunikací a odbornou knihovnu zaměřenou na stejné téma.

Muzeum vlastní přibližně sto šedesát kusů maket mostů z celé republiky. Část z nich je vystavená, jiné jsou uloženy v depozitáři.

Najdete tu mosty kamenné, dřevěné, betonové i kovové. „Máme tu i viadukty, jako je například Sychrovský viadukt zhotovený v měřítku 1: 200 nebo třeba náš nejstarší most, což je Kamenný most v Písku. A máme tu i přírodní mosty,“ informovala Irena Tronečková.

Všechny vystavené makety muzeum postupně nakupovalo v průběhu dvaceti let. Téměř každý model je dílem jiného autora. „Jeden z nejkrásnějších zdejších exponátů je Čertův most, který lze v reálné podobě najít v Moravském krasu,“ říká Irena Tronečková.

Ve sbírkách muzea nechybí ani domácí, velkomeziříčské mosty. Tedy až na jednu výjimku, jak upozorňuje ředitelka muzea: „Ten nejvyšší zdejší most ve sbírkách nemáme. A to proto, že se na něj návštěvníci mohou podívat z okna vedlejší místnosti. Máme to takový „živý“ model mostu. Je to dálniční most „Vysočina“, který vede nad Velkým Meziříčím.“

Dálniční most „Vysočina,“ který je poznávacím znakem města i zdejšího muzea, patří k těm nejmladším. Byl postaven v letech 1972 až 1978. Stavebním materiálem byla ocel, železo a beton. Naopak nejstarší mosty byly přírodní.

Patníky a kolejnice

Jestliže bychom ale chtěli chronologicky sestavit mosty postavené stavitelem, pak by určitě zaujal první příčku kamenný most v Písku, který je dokonce starší než jeho světoznámý kolega – Karlův most. Byl postaven ve třináctém století a přemosťuje řeku Otavu.

Pokud si myslíte, že vám oddělení pozemních komunikací kromě modelů mostů nemá co nabídnout, jste na velkém omylu.

K vidění jsou tu například patníky, kolejnice nebo značení obcí ať už z doby rakouskouherské monarchie nebo z období mnohem mladšího. A nechybí tu ani nářadí používané ke stavbám mostů či silnic. Dozvíte se tu prostě celý vývoj komunikací u nás. Začnete u středověkých zemských stezek a přes císařské silnice pomalu dojdete až k moderním dálnicím. Velkomeziříčské muzeum ale není zaměřeno pouze na silničním stavby

„Vzhledem k tomu, že naše muzeum sídlí na zámku, tak expozice v prvním patře jsou zaměřeny na šlechtické salony. Pokud jde o druhé patro, tak část je věnována pozemním komunikacím a další část tvoří nová expozice, která byla zpřístupněna k šesti stům letům udělení městských práv Velkému Meziříčí. Tato expozice se jmenuje „Ve znamení sedmi per“.

HELENA ZELENÁ KŘÍŽOVÁ