Vysvětlil, že vysazené obrubníky jsou šedé, takže splývají s vozovkou, zejména pak v tom zužujícím se místě. „Nechci být tím, kdo předpovídá problémy, ale v zimě, a až napadne sníh, se celá situace ještě zhorší. Pak to bude místo spíše pro všechny nebezpečné než bezpečné," dodává pětatřicetiletý muž.

Policisté připouští, že na některé motoristy mohou takto přechody pro chodce s vysazenými plochami na silnici I. třídy v okresním městě působit. Zvláště pak při snížené viditelnosti a v horších povětrnostních podmínkách. Sami přišli s návrhy na zlepšení. Hotovo by mělo být do konce měsíce.

Jak podotkl dopravní inženýr Milan Prokop z Dopravního inspektorátu ve Žďáře nad Sázavou, obrubníky obou přechodů v Dolní ulici budou ještě označeny z pohledové strany řidiče žluto-černým šrafováním.

I v Brněnské ulici

„Přibýt by tam dále měly také dva plastové zelené sloupky se stříbrnými proužky, takzvané balisety," konstatoval Prokop s tím, že tentýž podnět, vedoucí k ještě větší vnímatelnosti vysazené chodníkové plochy ze strany účastníků silničního provozu, dali rovněž v ulici Brněnská. I tento úsek pozemní komunikace byl letos ze strany Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rekonstruován.

Nové přechody však u obyvatel okresního města vyvolávají protichůdné reakce i z jiných důvodů. Kromě toho, že jim připadají nebezpečnější než ty „klasické", se kterými se setkávají v jiných částech Žďáru, poukazují často na obtíže v zimních měsících. Jako například Zuzana Fialová, podle jejíchž slov změna zkomplikuje údržbu silničářům. „Opravdu by mě zajímalo, jak v zálivech bude manévrovat pluh. Navíc čekací plochy budou přece logicky zahrnuty sněhem ze silnice," zamýšlí se Fialová.

„Člověk teď stojí téměř uprostřed silnice, kolem něho jezdí auta, mnohdy nikoliv nejvyšší povolenou rychlostí v obci, abych se bál, že mě strhnou s sebou. Když náhodou stojím dál od okraje, právě z obav, aby mě někteří rychlejší řidiči náhodou nezachytili, tak mi zase auta nezastaví, protože si myslí, že přecházet nechci," stěžuje si senior Miloslav Chladil.

Jak připustil Pavel Sýs, vedoucí žďárského cestmistrovství krajské „esúesky", údržba bude složitější. Jiného názoru je ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová. „Nevím, v čem by měl být problém. Údržba silnice bude probíhat stejně jako v jiných místech přechodů pro chodce," sdělila Tesařová.

Úprava „zeber" byla realizována na základě stavebních povolení vydaných pro ŘSD, podle „Projektování místních komunikací" se přechody bez řízení světelnou signalizací mohou navrhovat jen přes dva jízdní protisměrné pruhy. Lidé nyní zdolávají vozovku v místě, kde má sedm metrů. „Na přechodu tráví méně času, což je dobře. Udělal se krok k bezpečnosti. Opatření to není jediné možné, ale je to varianta funkční a dostatečná za předpokladu dodržování pravidel silničního provozu jeho účastníky," řekl dopravní inženýr Milan Prokop. Zúžení by mělo řidiče donutit sundat nohu z plynu, potíže nemá ani nadměrný náklad.

„Chodec teď vidí auto v dostatečné vzdálenosti od sebe, řidič zase chodce. Tak to má být," míní Jan Slaný ze Žďáru.