Původně chtěl mít Kraj Vysočina nové smlouvy s autobusovými dopravci podepsané letos v červnu. Že se to nedá stihnout, bylo jasné už loni v říjnu. Krajský zastupitel Martin Hyský tehdy řekl, že počítá spíš s prosincem letošního roku. Jenže celá zakázka na nové desetileté období, která by měla zajistit veřejnou autobusovou dopravu po celém kraji, se komplikuje možná víc, než se čekalo. Kraj musí řešit četné námitky dopravců. Minimálně jeden z nich napadl výběrové řízení nejprve u Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a pak i u soudu.

Dopravcům se nelíbí podmínky soutěže. „Zadávací podmínky obsahují řadu nejasných, nesrozumitelných, nezákonných a vzájemně rozporných ustanovení. Účastníci řízení je mohou rozdílně pochopit. Proto reálně hrozí, že zadavatel obdrží vzájemně neporovnatelné nabídky,“ shrnula například společnost Zdar autobusy ze Žďáru nad Sázavou ve své stížnosti k antimonopolnímu úřadu. Ten stížnost dopravce nedávno zamítl.

Studenti ze SOŠ Ledeč nad Sázavou navštívili VOŠ a SOŠ Bystřice nad Pernštejnem.
V Bystřici hostili studenty z Ledče. Navštívili Vírskou přehradu i Pernštejn

Firma se následně obrátila na soud v Brně, aby vydal předběžné opatření na pozastavení zadávacího řízení, popřípadě zakázal kraji uzavírat nové smlouvy kvůli údajné nezákonnosti podmínek soutěže. „Krajský soud návrh na vydání předběžného opatření zamítl. Soud však bude pokračovat v projednávání žaloby dopravce vůči Úřadu na ochranu hospodářské soutěže,“ informovala mluvčí Krajského soudu v Brně Klára Belkovová.

Jednatel společnosti Zdar autobusy potvrdil, že soud pouze zamítl návrh na předběžné opatření, ale žalobu jako takovou zatím ne. „Více se k tomu nebudu vyjadřovat,“ uvedl Richard Latislav ze společnosti Zdar.

Martin Hyský Deníku potvrdil, že hejtmanství v souvislosti s novou zakázkou musí řešit námitky uchazečů.„Smlouvy s dopravci na zajištění autobusové obslužnosti zatím uzavírány nejsou. V případě sedmi oblastí máme podány námitky od uchazečů týkající se výběru, se kterými se musíme jako zadavatel vypořádat. Zároveň zde máme předběžná opatření krajského soudu v souvislosti se žalobami na rozhodnutí ÚOHS k zadávací dokumentaci. Vzhledem k tomu, že zadávání nebylo ukončeno, více bych to nekomentoval,“ sdělil Deníku Hyský.

I v době, kdy je doprava nejklidnější, je na křižovatkách ve Žďáře rušno. Obchvat by městu ulehčil. Ilustrační foto.
Obchvat Žďáru je o krok blíže stavbě. Možná ale povede jinudy

Problémy přitom přicházejí v době, kdy se objevuje kritika nedostatečného pokrytí autobusovými spoji v celém kraji. Deník N nedávno přinesl informaci o rušení stále většího množství autobusových spojů nejen na Vysočině, ale po celé zemi. Redakce zmiňuje příklad malé obce Modletín na Havlíčkobrodsku, kde jezdil autobus dvakrát denně, ale před pár dny spoj zrušili úplně. „Nechtěla jsem tomu věřit, proto jsem napsala na kraj a tam mi potvrdili, že autobus nepojede vůbec,“ cituje Deník N Annu Jančaříkovou z Modletína.

Martin Hyský podotkl, že snahou kraje je dopravu zahustit tak, aby cestující měli jistotu pravidelného intervalu. V případě opravdu malých obcí však nastává problém. „Pokud je na deset spojů jeden cestující, je na místě samozřejmě zvažovat i ekonomiku provozu,“ vysvětlil pro Deník. Zároveň doporučil, pokud obec cítí, že i za takových okolností je obslužnost veřejnou dopravou jejich místní části důležitá, má možnost si spoj u kraje objednat a následně zaplatit.

Na mizení autobusových spojů z menších měst i obcí mají podle něj vliv i rostoucí ceny pohonných hmot. Nová zakázka na dalších deset let i na toto pamatuje. „Nové smlouvy s dopravci zahrnují finanční model, ve kterém je na změnu cen pamatováno. Zahrnuje jak pohyb ceny pohonných hmot, obecnou inflaci, tak i vývoj mezd,“ dodal.