Vychází to z výsledků průzkumu, který na reprezentativním vzorku 749 lidí provedla Hypoteční banka.

Ten zachycuje jak dojíždění mezi jednotlivými obcemi Vysočiny, tak i cestování v prostředcích městské hromadné dopravy ve velkých městech.

„Do práce chodím pěšky tak 15 minut. Kdybych ale jela trolejbusem a přesedla na autobus, tak pojedu víc než půl hodiny,“ potvrdila statistiku Petra Pavlíková z Jihlavy. „Myslím si ale, že oproti jiným krajům jsme na tom pořád dobře“, dodala. Kratší dobu cestují pouze obyvatelé Ústeckého kraje. Nejdéle, téměř 50 minut, dojíždějí v Praze. Celorepublikový průměr je pak o deset minut vyšší než na Vysočině, tedy 35 minut.

Mobilita je malá

Měnit bydliště kvůli dojíždění za prací však většina lidí nechce. „O změně bydliště v případě, že by museli za prací dojíždět příliš dlouho, by uvažovalo necelých 15 procent obyvatel Česka,“ přiblížil ředitel marketingu Hypoteční banky Bohdan Suchánek.

„V bydlení lidé dávají přednost praktickým řešením, která jim umožní vhodně skloubit osobní a pracovní život. Tráví značnou část dne v zaměstnání a volna nemají nazbyt, a proto si cení i sebemenší úspory času,“ pokračuje a dodává: „Proč by měli denně trávit hodinu a půl v dopravním prostředku, když si za hypotéku mohou pořídit bydlení blízko práce a ušetřit čas na ostatní věci“.

Osobní auto je stále nejoblíbenější. Starou Octavii ale na silnici už jen tak nepotkáte.

Z průzkumu dále vyplynulo, že nejoblíbenějším dopravním prostředkem je automobil. Druhé místo obsadil autobus, třetí kolo a na „bramborové“ příčce je MHD.

V porovnání s jinými evropskými státy jsou na tom podle výsledků výzkumu společnosti RAC Foundation Češi hůř než například Italové. Těm trvá průměrná cesta do práce „pouhých“ 23 minut. Na druhou stranu jsou na tom lépe než třeba Britové. Ti dojíždějí průměrně 45 minut.